Hlas, řeč a literatura na scéně
24.–25. září, 15.–6. října, 29.–30. října, 19.–20. listopadu a 10.–11. prosince 2022, Hradec Králové
Vzdělávací cyklus Centra uměleckých aktivit Hradec Králové je zaměřen na tyto základní témata:
hlasový projev, řeč, interpretaci textu a scénické čtení.
Je určen především pedagogickým pracovníkům; učitelům Českého jazyka a literatury, cizích jazyků, pedagogům volného času, učitelům literárně-dramatických oborů, knihovníkům apod.
Vychází z uvědomění, že pedagog je nejdůležitějším článkem působení na žáka. Základem tohoto působení je řeč – jak konkrétní úroveň učitelova hlasového a mluvního projevu, tak i jeho osobní vztah a přístup ke komunikaci obecně.
Z aktuálních průzkumů, prováděných na pedagogických fakultách vyplývá, že pokud jde o techniku hlasového a mluvního projevu, nejsou pedagogové dostatečně vybaveni, ani během vlastního studia patřičně školeni.
Pokud jde o mluvní schopnosti žáků, jsou čím dál víc limitovány.
Méně se čte a mnoho mluvčích, kteří by měli být mluvními vzory, nedosahuje při svém projevu na pomyslné standardy.
V posledních letech mladá generace také fatálním tempem ztrácí vztah k rodnému jazyku a schopnost vyjádřit zcela přesně myšlenku – obsah svého vědomí.
Ruku v ruce s tím jde potřeba vychovávat děti a studenty ke kultivovanému čtenářství, pozitivnímu vztahu k českému jazyku. Jednou z kreativních cest, jak podporovat motivaci žáků a studentů ke čtenářství je scénické čtení, které je pro ně přitažlivou možností setkání s knížkou, s literaturou.
Pedagogové pro tvůrčí práci se scénickým čtením nejsou nijak školeni, proto tato nabídka vzdělávání by jim mohla pomoci, a to nejen při tvorbě pořadů scénického čtení, ale i při hledání možností využívání scénického čtení v hodinách literatury a dalších předmětech.
Pokud opravdu chceme vést děti, studenty ke kultivovanému čtenářství, k zaujatému vnímání kvalitní literatury, pozitivnímu vztahu k českému jazyku, je nabídka dalšího vzdělávání pedagogů v divadelním a přednesovém oboru nezbytná.
Cyklus je rozdělen do dvou samostatných bloků:
- Scénické čtení, tvůrčí motivace žáka ke čtenářství
- Hlasový projev, řeč a slovo
(Účastníci se můžou dle svých preferencí přihlásit do obou nebo jen do jednoho.)