prof. dr hab. Monika Kolasa Hladíková

Prof. dr hab. Monika Kolasa-Hladíková je polská mezzosopranistka a vysokoškolská pedagožka. S vyznamenáním absolvovala pěveckou a hereckou fakultu na Hudební akademii v Lodži a postgraduální vzdělání dokončila v Drážďanech ve třídě profesora Christiana Elsnera. Její doménou se stal především oratorní a komorní repertoár, s kterým koncertovala v Polsku, České republice, Německu, Švýcarsku, USA a na Ukrajině. Věnuje se pedagogické činnost, organizovala řadu hudebních festivalů jako umělecká ředitelka, byla rovněž členkou poroty mezinárodních hudebních soutěží. Od roku 1996 se věnuje cvičení tai-či, které od roku 1999 také vyučuje a napomáhá k jeho dalšímu šíření. Principy této techniky využívá rovněž při výuce zpěvu u svých studentů. Pravidelně přednáší a vede kurzy jako místopředsedkyně Polské asociace učitelů zpěvu a je autorkou mnoha vědeckých publikací.
Prof. dr hab. Monika Kolasa-Hladíková is a Polish mezzo-soprano and university teacher. She graduated with honours from the Faculty of Singing and Acting at the Academy of Music in Łódź and completed her postgraduate education in Dresden in the class of Professor Christian Elsner. Her main domain has been the oratorio and chamber repertoire, with which she has given concerts in Poland, the Czech Republic, Germany, Switzerland, the USA and Ukraine. She is a teacher, has organized numerous music festivals as artistic director, and has also been a jury member of international music competitions. Since 1996 she has been practicing Tai Chi, which she has also been teaching since 1999 and has contributed to its further promotion. She also uses the principles of this technique in teaching singing to her students. She regularly lectures and conducts courses as the vice-president of the Polish Association of Singing Teachers and is the author of many scientific publications.
ANOTACE
Přínos zpěvu a hlasové výchovy pro život člověka – přehled vědeckých výzkumů (spoluautor Mgr. Swietlana Różycka)
Lidé zabývající se sólovým i sborovým zpěvem vždy věděli, jak je pro jejich život důležitý. Analýza téměř stovky vědeckých studií dokazuje, jak moc může zpěv pozitivně ovlivnit vývoj dítěte a pohodu dospělého člověka, jak moc může přispět ke zlepšení jeho fyzického a duševního zdraví. Zpěv může mít velký terapeutický význam v případě mnoha onemocnění těla i duše a zpěv ve sboru je pro člověka pravděpodobně tou terapeuticky nejvýznamnější hudební činností.
The benefits of singing and voice education for human life – a review of scientific research (co-author Mgr. Swietlana Różycka)
People involved in solo and choral singing have always known how important it is to their lives. An analysis of nearly a hundred scientific studies shows how much singing can positively affect a child’s development and adult well-being, and how much it can contribute to improving a person’s physical and mental health. Singing can have a great therapeutic impact on many diseases of the body and soul, and singing in a choir is probably the most therapeutically significant musical activity for humans.
Sborový zpěv a výuka sbormistrů v Polsku (spoluautor dok. hab. Małgorzata Podzielny, Hudební Adademie Wroclaw)
V současné době v Polsku působí jak amatérské sbory (několik tisíc), které působí při farnostech, školách, hudebních školách, kulturních domech a univerzitách, tak i několik desítek profesionálních sborů, z nichž většina je spojena s filharmoniemi, operami a hudebními divadly.
Sborové školství má v Polsku dlouhou tradici. V zemi existuje osm hudebních akademií, které nabízejí obory hudební výchova a sbormistrovství, často ve spojení s rytmikou (Dalcrozova metoda) a chrámovou hudbou. Kromě toho fungují na vysokých školách hudební katedry, které připravují studenty na práci dirigentů pěveckých sborů, učitelů hudby a lektorů v kulturních institucích. Sborová hudba v Polsku spojuje bohatou tradici s moderností a hraje důležitou roli v polském kulturním a vzdělávacím dědictví.
Choral singing and the training of choirmasters in Poland (co-author dr. hab. Małgorzata Podzielny, Musical Academy Wroclaw)
Today there are both amateur choirs (several thousand) in Poland, which are active in parishes, schools, music schools, cultural centres and universities, and several dozen professional choirs, most of which are associated with philharmonics, operas and musical theatres.
Choral education has a long tradition in Poland. There are eight music academies in the country offering degrees in music education and choral conducting, often in conjunction with rhythmics (Dalcroze method) and church music. In addition, there are music departments in the universities that prepare students to work as choir conductors, music teachers and lecturers in cultural institutions. Choral music in Poland combines a rich tradition with modernity and plays an important role in Poland’s cultural and educational heritage.