MgA. et MgA. Lukáš Kozubík

Lukáš Kozubík (* 1980) vystudoval operní zpěv na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a Institutu pro umělecká studia na Ostravské univerzitě. Zároveň je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně v oboru dirigování sboru ve třídě Prof. Lubomíra Mátla. Již během studií spolupracoval s celou řadou koncertních sborů, mj. s Mátlovým akademickým sborem, Pěveckým sborem Lumír Brno aj. Rovněž se podílel na činnosti Komorní opery JAMU na pozicích asistenta dirigenta, sbormistra a korepetitora. V letech 2012–2021 byl šéfsbormistrem opery Státního divadla v Košicích. Tam zároveň založil a umělecky vedl Dětské operní studio SD Košice. V letech 2013–2020 působil jako pedagog na tamější konzervatoři, kde založil operní studio a vedl školní sbor. Pravidelně spolupracoval s Filharmonií Košice, Státním komorním orchestrem Žilina, či smyčcovým orchestrem Musica iuvenalis. Od září 2020 je druhým sbormistrem Pražského filharmonického sboru, s kterým pravidelně absolvuje operní festivaly v St. Gallen a Bregenz a spolupracoval již s celou řadou orchestrů (Filhamornie Hradec Králové, SOČR, FOK, ČF, Weiner Philharmoniker a další.) Zároveň zastává funkci uměleckého vedoucího Akademie Pražského filharmonického sboru. Od roku 2022 je zároveň šéfsbormistrem opery Národního divadla v Praze.

Lukáš Kozubík (* 1980) studied opera singing at the Janáček Conservatory in Ostrava and the Institute for Art Studies at the University of Ostrava. He is also a graduate of the Janáček Academy of Performing Arts in Brno in choral conducting under Prof. Lubomír Mátl. Already during his studies he cooperated with a number of concert choirs, including Mátl’s Academic Choir, Lumír Brno Choir, etc. He also participated in the activities of the JAMU Chamber Opera as assistant conductor, choirmaster and accompanist. From 2012 to 2021 he was the chief choirmaster of the Opera of the State Theatre in Košice. He also founded and artistically directed the Children’s Opera Studio of the SD Košice. From 2013-2020 he was a teacher at the Košice Conservatory, where he founded the opera studio and directed the school choir. He has regularly performed with the Košice Philharmonic Orchestra, the Žilina State Chamber Orchestra and the Musica iuvenalis String Orchestra. Since September 2020, he has been the second choirmaster of the Prague Philharmonic Choir, with whom he regularly performs at opera festivals in St. Gallen and Bregenz and has collaborated with a number of orchestras (Philharmonornia Hradec Králové, SOČR, FOK, ČF, Weiner Philharmoniker, etc.). Since 2022 he has also been the Chief Choirmaster of the National Theatre Opera in Prague.

ANOTACE

Filharmonické (koncertní) sbory se svým specifickým provozem, repertoárovým diapazonem, objemem práce a vystupování přesahující často hranice České republiky tvoří v našem prostoru jedinečná umělecká tělesa. Svou činností propojují vrcholné české sborové umění s požadavky vysokých uměleckých standardů na mezinárodní úrovni. Je ale i samotná práce s takovým tělesem diametrálně odlišná od práce se sborem operním? Klade specifické nároky na sborového zpěváka již při konkurzním řízení? Je dostatečný zájem o práci ve filharmonickém sboru? Co vytváří v povědomí lidí dojem o výjimečnosti filharmonických sborů? A jaké je postavení sbormistra u takového tělesa?

Philharmonic (concert) choirs, with their specific functioning, repertoire range, amount of work and performances often exceeding the borders of the Czech Republic, form unique artistic ensembles in our area. Through their activities they connect the top Czech choral art with the requirements of high artistic standards at the international level. But is working with such an ensemble diametrically different from working with an opera choir? Does it make specific demands on the choral singer during the audition process? Is there sufficient interest in working in a philharmonic choir? What gives people the impression of the uniqueness of philharmonic choirs? And what is the position of the choirmaster in such an ensemble?