Kateřina Klementová

Mgr. Kateřina Klementová, Ph.D. se věnuje v NIPOS projektovému managementu a výzkumné činnosti v oblasti kulturní participace a uměleckého vzdělávání. Podílí se na tvorbě koncepčních a metodických materiálů, NIPOS zastupuje v mezinárodních organizacích Amateo a ACEnet, byla členkou OMC expertních pracovních skupin při Evropské komisi pro synergii kultury, vzdělávání a sociální inkluzi. Spolupracuje s Národním pedagogickým institutem ČR ve vzdělávací oblasti Umění a kultura. Je také pedagožkou, tanečnicí a choreografkou. Vyučovala předmět Historický tanec na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy, je lektorkou edukačních programů České filharmonie, organizuje a vede taneční semináře a workshopy pro děti, mládež i dospělé v ČR i zahraničí.

Mgr. Kateřina Klementová, Ph.D. is a NIPOS project manager and researcher in the field of cultural participation and arts education. She participates in the development of conceptual and methodological materials, represents NIPOS in the international organizations Amateo and ACEnet, and was a member of the OMC expert working groups at the European Commission for the synergy of culture, education and social inclusion. She cooperates with the National Pedagogical Institute of the Czech Republic in the educational field of Art and Culture. She is also a teacher, dancer and choreographer. She has taught Historical Dance at the Dance Conservatory of the City of Prague. She is a lecturer in the educational programmes of the Czech Philharmonic, organizes and leads dance seminars and workshops for children, youth and adults in the Czech Republic and abroad.

Mgr. Zuzana Jandová vystudovala hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kromě toho se věnovala také studiu houslí, zpěvu a hudebního managementu. Od roku 2015 působí v NIPOS jako odborná pracovnice pro pěvecké sbory. Je aktivní členkou řady pěveckých sborů, píše texty do koncertních programů a připravuje k vydání notové publikace.

Mgr. Zuzana Jandová graduated in musicology at the Faculty of Arts at Charles University and in parallel studied violin, singing and music management. Since 2015, she has been working at NIPOS as a specialist for choirs. She is an active member of a number of choirs, writes texts for concert programmes and prepares scores for publication.

ANOTACE

„Biotop“ českého sborového zpěvu

Biotop bývá charakterizován jako soubor všech složek, které vytvářejí životní prostředí určitého organismu. Co formuje prostředí, ve kterém „žije“ český sborový zpěv? Podle aktuálních odhadů ho tvoří až 200 000 sboristů a sboristek ve všech krajích ČR a v rozmanitých formách fungování. Celou síť propojují jednotlivé malé i větší spolupráce a společná setkávání. Aby toto prostředí fungovalo a dále se rozvíjelo, existují pro činnost sborů různé mechanismy podpory – státní, krajské, regionální, ale i evropské či soukromé. Na všech těchto úrovních, je-li podporován, má sborový zpěv nezanedbatelný dopad: nejen umělecký či kulturní, ale i sociální, ovlivňuje duševní i fyzické zdraví zpěváků, umí spojovat i pomáhat. Příspěvek přinese shrnutí základních dat o fungování a podpoře sborového „biotopu“ v ČR.  Zároveň si budeme klást otázky, zda se nám v tom „našem českém“ biotopu dnes daří dobře nebo spíše „přežíváme“. Co by pomohlo k dalšímu rozvoji tohoto jedinečného sborového prostředí?

„Biotope“ of Czech choral singing

A biotope is often characterized as the set of all components that make up the environment of a particular organism. What shapes the environment in which Czech choral singing „lives“? According to current estimates, it is made up of up to 200 000 choir members in all regions of the Czech Republic and in various forms of functioning. The whole network is connected by individual little and bigger cooperations and common meetings. In order for this environment to function and develop further, there are various support mechanisms for the activities of choirs – state, provincial, regional, but also European or private. At all these levels, when supported, choral singing has a significant impact: not only artistic or cultural, but also social, affecting the mental and physical health of singers, able to connect and help. The paper will summarize basic data on the functioning and support of the choral „biotope“ in the Czech Republic and will ask whether we are doing well in „our Czech“ biotope today or whether we are rather „surviving“. What would help to further develop this unique choral environment?