90. Jiráskův Hronov – nabídka seminářů
Hronov, 31. července. – 8. srpna 2020
RJ jako Rytmus a Jevištní řeč
Eva Spoustová
Pocit – pohyb – zvuk – vnímání – představa – působení – rytmus rozum – radost. To budou naše základní kategorie, pokud jde o řeč. Budeme propojovat tělo, dech a řeč.
A především se soustředíme na přízvuk, rytmus v mluvené češtině a práci textem.
Koho zajímá blankvers, užije si ho hodně a pochopí, že není čeho se bát a že pracovat s ním je čirá herecká radost. Budeme se zaobírat především praktickými cvičeními, rozšiřovat smyslové vnímání, představivost a poznávat možnosti vlastního těla a hlasu.
Eva Spoustová
Vystudovala DAMU, hrála v divadle DRAK, celý život je profesionálním „mluvičem“, léta se intenzivně věnuje dabingu (jako herec, úpravce dialogů i režisér), namlouvá audioknihy, pracuje pro rozhlas atd. Od roku 2004 vyučuje na DAMU předmět Jevištní řeč, vede komunikační kurzy a hlasové dílny, pracuje převážně s profesionálními divadelníky a s lidmi, kteří pracují v médiích.
PRO jako PROces a PROdukt
Pavel Skála a Jan Mrázek
Během semináře si každý z nás projde cestou od tématu k divadelnímu tvaru. Je produkt důležitější než proces? Co nabízí proces? Možná, že skrze proces herecké tvorby může člověk více poznat kým je. Je herectví nasazování masek nebo naopak cesta k vlastnímu já? Dovolí nám to naše role a dovolím si to sám? Budeme hledat, budeme jednat, budeme si hrát.
Sebepoznání skrze prostředky, které dramatická výchova nabízí. Seminář je vhodný nejen pro pedagogy dramatické výchovy, ale i všechny ostatní.
Pavel Skála
Posledních jedenáct let je pedagogem na ZUŠ F. L. Gassmanna v Mostě, kde vede spoustu souborů. Dále působí jako lektor, organizátor a spolu z Barborou Gréeovou řídí Divadelní klub Školka. V neposlední řadě je líný workoholik, o víkendech se potuluje na KVD DAMU (když není karanténa), je manžel a otec tří holek.
Jan Mrázek obdivuje jeho i jeho soubory, a přál by si někdy v budoucnu dostat Cenu Pavla Skály.
Jan Mrázek
Divadelní lektor, improvizátor, muzikant. Student KVD DAMU. V poslední době se pohybuje převážně v Polsku (studium režie na AST Kraków, stáž v Teatru Węgajty).
Pavel Skála je jeho velký fanoušek, říká o něm, že není lamač dívčích srdcí, ale jejich narovnávač. Bude Léto a kytara patří DOTmy.
A, B, C, Divadla – Abeceda divadla
Jaromír Hruška
Seminář určený nejen pro začátečníky, ale i pokročilé herce, dramaturgy a režiséry, kteří si chtějí osvojit či znovu připomenout, co tvoří základy divadla. Tentokráte s akcentem na hereckou složku a důslednou práci na dramatické postavě. Situace, Postava, Asociace, Konflikt, Motiv, Emoce, Gag, Žánr – to jsou jen některé pojmy, kterými se budeme zabývat ve vztahu k herectví a práci s hercem jako nepostradatelnou složkou divadelní inscenace. Po absolvování semináře by mělo být vaše herectví svobodnější a vaše práce s herci o poznání efektivnější.
Jaromír Hruška
Absolvent DAMU v Praze, oboru režie činoherního divadla. Absolvent kurzů o práci K. S. Stanislavského, M. Čechova i představitelů tzv. ruské divadelní avantgardy konaných v Moskvě. Jeho studentská režijní práce (inscenace Shakespearova Mnoho povyku pro nic) byla prezentována na Festivalu divadelních škol německy mluvících zemí v Mnichově. Režisér 25 celovečerních inscenací autorů světové i české dramatické literatury. Je autorem většiny úprav dramatických i nedramatických textů ke svým inscenacím. Autor série scénářů historických her o nejmocnějším renesančním rodu Rožmberků v rámci prestižního evropského festivalu SLAVNOSTÍ PĚTILISTÉ RŮŽE. Autor a režisér úspěšných nových původních českých komedií ze současnosti „HOTEL BLACKOUT“, „NÁVRAT DO HOTELU BLACKOUT“ a „LOVE…, SORRY!“. Jako režisér a pedagog působil mj. na státní Konzervatoři v Praze. Jako asistent režie pracoval na několika inscenacích významného ruského režiséra Sergeje Fedotova. Dramaturg a zástupce ředitele Městského divadla v Českém Krumlově. Lektor řady krajských i celostátních přehlídek a divadelních festivalů.
S jako Scénografie
Petr Kolínský
Seminář bude sledovat úlohu scénografie ve struktuře inscenace z pohledů jednotlivých složek/profesí. Základní ideou je hravou aktivní formou se seznámit s pojmy, strukturou a možnými principy a postupy při přípravě a tvorbě inscenace jakožto díla komplexního a složitého. Je režijně scénografický koncept individuální tvorba nebo kolektivní dílo? Cílem nebude návod jak scénografii tvořit/používat, ale jak scénograficky myslet…
Čekají nás interaktivní kreativní skupinové etudy na jednotlivá témata, improvizace, hra s reflexí a nalézání obecnějších rezultátů…
Petr Kolínský
Studoval střední průmyslovou školu bižuterní v Jablonci, pedagogickou fakultu v Hradci Králové a scénografii na divadelní akademii v Praze, kde 17 let učil. Protože je scénograf, ale i architekt, malíř, grafik, šperkař, dámský krejčí, scénárista a sborový zpěvák, tak se zabývá scénografií nejen v divadlech, filmu a televizi, ale zejména jejím působením v mimodivadelním prostoru.
Motto: úkolem scénografie je halit myšlenky režisérovy do pestrobarevného hávu
(prof. Dvořák, 70. léta minulého století).
Já dodávám: když halit myšlenky, tak halit zase myšlenkou.
T jako Technika
Pavel Hurych
Je velice zapotřebí, aby v amatérských divadelních souborech byli divadelně poučení osvětlovači a další technici. Stává se často, že u jinak velice dobrých inscenací sráží výsledek právě svícení či práce zvukařů.
Dílna je proto určena divadelním technikům amatérských divadelních souborů, především osvětlovačům, ale také méně zkušeným režisérům a scénografům v této oblasti. Její účastníci se prakticky seznámí s dostupnými technickými prostředky, s jejich použitím a obsluhou, především však s divadelním svícením. Počítá se s tím, že si každý jeden účastník zkusí prakticky nasvítit hrací prostor na zcela konkrétním úkolu, tj. určité scéně a jejích proměnách.
Pavel Hurych
Byl a je technikem a zejména osvětlovačem několika amatérských souborů, v současné době zejména Rádobydivadla Klapý. Po léta se podílel na technickém zabezpečení hracího prostoru libického FEMADu a v posledních letech na Jiráskově Hronově.
PC jako PROBLÉMOVÝ CLUB
Ti, kdo se chtějí zúčastnit festivalu za zvýhodněných podmínek, a přitom nechtějí navštěvovat některý z uvedených dopoledních tematických seminářů, se mohou přihlásit jako kmenoví účastníci PC. Jejich povinností je návštěva představení hlavního programu JH a účast (pokud možno aktivní) na odpoledních Problémových clubech od soboty 1. srpna 2020 do soboty 8. srpna 2020 v době od 14 do 16 hod. Problémový club je zároveň otevřený a přístupný všem zájemcům nad rámec základních seminářů a dílen.
Problémový club (PC) je veřejným diskusním fórem. Bude realizován formou rozpravy – disputace čtyřčlenného lektorského týmu složeného z divadelních odborníků a účastníků z pléna. Odrazovým můstkem pro PC jsou inscenace uvedené v hlavním, případně ve volném programu JH. Jeho hlavním smyslem a cílem je vytvořit prostor pro nahlédnutí inscenací z nejrůznějších úhlů pohledu, hledání smyslu amatérského divadla a jeho vyslovování se k současnosti.
MgA. Alena Zemančíková, absolventka DAMU (obor dramaturgie), dramatička, spisovatelka, dramaturgyně literárně-dramatického vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava a lektorka krajských a celostátních přehlídek.
Doc. Mgr. Milan Schejbal, absolvent DAMU v Praze (obor režie a dramaturgie). V letech 1994–2006 působil jako režisér a umělecký šéf Divadla ABC v Praze. Od roku 2006 dosud je režisérem a uměleckým šéfem Divadla A. Dvořáka v Příbrami. Od roku 1996 je pedagogem režie a vedoucím ročníku na pražské DAMU (katedra činoherního divadla). Pracuje jako lektor a porotce mnoha amatérských divadelních přehlídek a seminářů.
Mgr. Luděk Horký, absolvent divadelní vědy na FF UK, dramaturg, režisér a pedagog. Od roku 1995 do roku 2006 pracoval postupně jako lektor dramaturgie a dramaturg v Divadle ABC, scéně Městských divadel pražských. Nyní vede Centrum dramaturgie dětské tvorby v České televizi. Od roku 2018 je také dramaturgem nezávislého pražského divadla D21.
VĚK
Semináře a dílny jsou určeny zájemcům od 15 let. Osoby mladší 18 let musí do Hronova přivézt písemný souhlas rodičů na formuláři, který jim bude zaslán.
CENA SEMINÁŘE
Osmidenní semináře:
Poplatek za dílnu na osm dní je 1.350 Kč (bez stravy) nebo 2.984 Kč (se stravou, tzn. 8 x oběd a 8 x večeře ve školní jídelně).
PŘIHLÁŠKY
Do seminářů se můžete hlásit od 1. 6. 2020 – 00:01hod do 15. 6. 2020 – 23:59hod vyplněním formuláře: https://registrace.nipos-mk.cz/Akce-jh2020-seminare/Create
PLATBA
Platit je možné pouze bezhotovostním převodem na účet Jiráskova Hronova nejpozději do 25. června 2020. Po vyplnění přihlášky (elektronické registrace) Vám bude oznámeno číslo účtu a příslušný variabilní symbol.
VSTUPENKY
Prodej vstupenek zajišťuje KIS Hronov. Seminaristé si budou moci zakoupit vstupenky se slevou 50 %. Po uhrazení poplatku za seminář Vám KIS Hronov zašle e-mailem instrukce k nákupu a následně i pokyn k platbě.
Seminaristům bude poskytnuta možnost objednat si tzv diváckou řadu, který bude obsahovat všechna představení hlavního programu
Seminaristi budou označeni páskou na ruku, kterou se budou prokazovat u vstupu do divadla právo na zlevněné vstupenky a při vstupu do ubytování ve škole (pro ubytované). Bez pásky nebude možno využívat vstupenky slevou ani nebude umožněn vstup do ubytovacích prostor školy.
UBYTOVÁNÍ
V současné době jednáme o možnosti tradičního ubytování pro seminaristy zdarma ve vlastním spacáku ve školních třídách. Tuto variantu však zatím nemůžeme potvrdit.
Po vyjasnění situace budou přihlášení seminaristé informováni o možnosti ubytování zdarma nebo jim bude nabídnuta varianta ubytování v internátu v Červeném Kostelci za cenu cca 280Kč / osoba / noc
Ti, kdo mají zájem o jinou formu ubytování, si jej mohou objednat u Kulturního a informačního střediska Hronov, www.jiraskuvhronov.eu.
Po uhrazení poplatku za seminář Vám KIS Hronov zašle e-mailem instrukce k nákupu a následně i pokyn k platbě vstupenek a bližší informace o ubytování.
Jakékoli dotazy Vám zodpoví Jan Julínek na e-mailu: julinek@nipos-mk.cz.