Hranice designu – záznam ke zhlédnutí

Záznam ke zhlédnutí od pátku 19. dubna do pátku 31. května 2024.
Pro velký zájem o přípravný seminář k CELOSTÁTNÍ PŘEHLÍDCE VÝTVARNÝCH PRACÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE 2026 v Ústí nad Labem, a vzhledem k omezené kapacitě počtu účastníků, jsme se vyjímečně rozhodli pro možnost stažení videozáznamu z akce.
Věříme, že tato možnost bude i v této formě přínosnou inspirací pro všechny pedagogy, na které se nedostalo.
Jedná se o jednorázovou, zpoplatněnou akci.
Z workshopů, které se budou po přednáškách konat, záznamy nebudou.
Cyklus přípravných seminářů vyvrcholí na jaře 2026 PŘEHLÍDKOU VÝTVARNÝCH PRACÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE. Místo konání bude opět Národní galerie v Praze. Účastníci, stejně jako v minulých ročnících, budou mít možnost zpětné vazby na rozborovém semináři.
1. TYPOGRAFIE A NAVRHOVÁNÍ PÍSMA
Co je to typografie a jak vznikají písma a fonty? A jakou úlohu ve vizuální komunikaci má písmo? Na workshopu se dozvíte vše podstatné o typografii, zacházení s písmy a jejich vytváření. Představíme si řadu inspirativních prací a autorů, kteří působí v této specifické oblasti grafického designu.
Lektor: Filip Kraus
MgA. Filip Kraus vystudoval Ateliér tvorby písma a typografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Zde v současné době působí jako vedoucí ateliéru společně s Janem Čumlivským. Zabývá se i grafickým designem, především pro kulturní subjekty. Navrhl celou řadu písem, z nichž Mikser získalo cenu Communication Arts a cenu Typographic Excellence od Type Directors Clubu (2015). Je autorem písma pro značení pražských ulic a spolupracuje s písmolijnou Briefcase Type Foundry. Jako pedagog dříve působil na SPŠG a VOŠG Hellichova a průběžně vede workshopy a kurzy na řadě českých výtvarných škol.
2. MOŽNOSTI PLAKÁTU
Plakát je tradiční formát grafického designu i současný prostředek vizuální komunikace. V rámci workshopu uděláme exkurz do jeho historie a vývoje. Plakát má svůj vizuální jazyk, je to řeč znaků a symbolů a rezonuje v něm aktuální kulturní a společenské dění. Plakát představíme jako v podstatě nekonečný experimentální prostor výtvarných forem, které komunikují – od „less is more“ k „more is more“. Podíváme se na součásti designového procesu, jako je layout, lettering a písmo, DIY, unplugged i digitální postupy.
Lektoři: Michaela Labudová, Pavel Frič / Monsters
MgA. Michaela Labudová, Ph.D. a MgA. Pavel Frič jsou zakládající členové grafického studia Monsters, ve kterém společně fungují již od roku 2007. Oba dlouhodobě pedagogicky působí na Katedře vizuální komunikace na Fakultě umění a designu UJEP a od roku 2020 zde vedou ateliér Vizuální design. Svůj entuziasmus a zájem o grafický design a vizuální komunikaci se snaží přenášet na studenty. Zabývají se komplexními vizuálními identitami, typografií, ilustrací, designem publikací, výstavními projekty a instalacemi. Svoje rozmanité aktivity označují za „kontextuální dobrodružství“ v oblastech médií, technologií a společnosti.
Monsters.cz – facebook
3. JAK SE DĚLÁ DĚTSKÁ KNIHA
Co je autorská obrazová kniha pro děti a co ji definuje? Probereme si praxi knižního designéra definovanou zadáním a postupný proces navrhování a ukážeme si tvorbu autorky a ilustrátorky Daisy Mrázkové.
Lektorka: Helena Šantavá
MgA. Helena Šantavá vystudovala Ateliér vizuální komunikace a plakátu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Od roku 1996 se věnuje designu tištěných médií – knih, katalogů, designu výstav a grafickému designu v architektuře. Navrhla grafickou podobu kulturního týdeníku A2. Mezi lety 2000–2020 byla grafičkou spolku Kruh (diskuse a přednášky o architektuře). Navrhla grafický design projektu Architektura mimo centra (2012–2014) pro Fakultu umění a architektury v Liberci. Od roku 2020 spolupracuje s Galerií Benedikta Rejta v Lounech. Vyučuje grafický design a knižní grafiku na VOŠG Hellichova v Praze. Dříve působila jako pedagožka na UMPRUM a VOŠ Scholastika.
Profil Heleny Šantavé na VOŠ a SPŠ grafická Hellichova
4. NAKRESLI PŘÍBĚH
Jak vizuální formou ztvárnit příběh? Postava, zápletka, vyústění jsou nedílné části vyprávění. Na workshopu se v tvůrčí práci zaměříme na hledání vhodné formy vyjádření s ohledem na obsah a charakter příběhu. V zásadě jde o různorodé výsledky, které se vejdou pod pojem komiks. Ukážeme si také inspirační zdroje.
Lektorka: Dora Dutková
MgA. Dora Dutková vystudovala Ateliér ilustrace a grafiky na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Věnuje se převážně ilustraci s přesahem do komiksu a animovaného filmu, baví ji autorské knihy a velkoformátové kresby na zeď. Mezi její komiksové počiny patří práce pro časopis Stripburger, komiks o Anně Mackové pro knihu Martiny Pachmanové „Z Prahy až do Buenos Aires”, autorský komiks na rolce do pokladny „Kuře Erskin”, komiksy pro Gender Studies, do sborníků sdružení KOPR a Mutabox a ilustrace do výročních zpráv Sdružení Linka bezpečí. Jako Jako ilustrátorka spolupracuje s nakladatelstvím Baobab, Akropolis, Argo, Mladá fronta , LePress, Labyrint, Torst a další.
Dora Dutková na Baobab
5. JAK SE DĚLÁ KNIHA
Jak vzniká kniha na zadání zvenku a co definuje knihu autorskou? Seznámíme se základními principy tvorby knih prezentované na ukázkách tvorby lektora.
Lektor: Robert V. Novák
Robert V. Novák se věnuje především grafickému designu a knižní úpravě v oblasti kulturních projektů (Národní divadlo Brno, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Národní galerie v Praze, nakladatelství Torst, Kant, Arbor vitae a další). V letech 1992–2005 vytvářel vizuální identitu Divadla Archa v Praze. Jeho tvorba je pravidelně oceňována (2 x 1. místo v soutěži Nejkrásnější české knihy roku, 2 x 1. místo v soutěži Czech Grand Design, za filmový plakát a grafiku k filmu Alois Nebel obdržel Českého lva). Jeho grafickou činnost zmapovala výstava Časový optimista v Západočeské galerii v Plzni (2013).
Kromě grafického designu se věnuje také fotografii. Účastnil se společné výstavy fotografií La Tchecoslovaquie à Arles – Rencontres d’Arles (1990), výstavy v Galerii Rudolfinum v Praze včetně knihy „Memento mori“ (společný projekt s Ivanem Pinkavou a Václavem Jiráskem v polovině devadesátých let). Dále pak autorská výstava Druhá část v Ateliéru Josefa Sudka v Praze (2012), výstava ALBVM v Domě umění města Brna (2016), výstava Opustit toto místo v Galérii Medium v Bratislavě a v Domě umění v Českých Budějovicích (2017, 2018), nebo autorská instalace Sběratel v Galerii Středočeského kraje v Kutné Hoře (2022).
Robert V. Novák v pořadu ArtZóna České televize (10. října 2023)
Přihláška pro získání přístupu k on-line záznamu pěti přednášek HRANICE DESIGNU: ZDE ke stažení.
Cena: 500,- Kč.
Splatná nejpozději do 20. 5. 2024.
(Možnost pouze zhlédnutí on-line od 19. 4. – 31. 5. 2024. Přednášky nelze stáhnout.)