Hranice designu II – program
Vzhledem ke kapacitě prostor NG budou účastníci seminářů rozděleni na dvě skupiny, pro které bude připraven paralelně navazující program v dopoledních a odpoledních hodinách.
PŘÍPRAVNÉ SEMINÁŘE A WORKSHOPY HRANICE DESIGNU II
KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA V MUZEU KAMPA
PŘEDNÁŠKA
SOBOTA 12. ŘÍJNA 2024
PÍSMO JE HRA
9:00–11:30
12:30–15:00
Tvorba písma zažívá velký boom. Říká se, že písem je až jeden milion, a o to těžší je si dobře vybrat. Na workshopu si ukážeme, jaké písmo je vhodné na nadpis a jaké do textu a jak zvolit vhodnou kompozici. Jsou nějaké ověřené cesty, jak s písmem pracovat? Zkusíme se na písmo podívat z pohledu normálního uživatele a pohrát si s ním.
Lektoři: Jan Charvát, Zuzana Konečná, Michaela Trpišovská (NGP)
Jan Charvát a Zuzana Konečná tvoří písmařské studio Renegadefonts, které se specializuje na technickou část výroby písma. Navrhují vlastní písma, pomáhají s dokončením písma, diakritiky nebo třeba se správným zobrazením na obrazovce počítače. Kromě podpory českých písmařů jejich klientela zahrnuje písmolijny a studia z celého světa. Společně s dalšími předními českými písmaři pořádají letní písmařský workshop Typohorky, kde si během týdne každý z účastníků vytvoří své písmo. Jan také učí písmo na VOŠ Václava Hollara.
Web studia Renegadefonts
Mgr. Michaela Trpišovská je výtvarná pedagožka a lektorka působící v NGP od roku 2003. Podílí se na koncepci a realizaci projektů pro všechny věkové kategorie. Za vzdělávací program Umění je všechno. Hra je víc! získala cenu kurátora na celostátní přehlídce výtvarných prací dětí a mládeže 2019 ve Zlíně. Je spoluautorkou publikace FFFF Kupka, která získala 2. místo jako Nejkrásnější kniha roku 2013. Dále spolupracuje nebo spolupracovala s organizacemi Máš umělecké střevo?, Kruh, Cesta domů, NIPOS, 8SMIČKA, GHMP, Struny podzimu, Divadlo Archa a další.
JAK SE TVOŘÍ LOGA A SYMBOLY
9:00–11:30
12:30–15:00
Navrhování značky předchází dobrá příprava. V rámci našeho workshopu si řekneme něco málo o namingu, brand strategii, výběru písma a samozřejmě i o samotném navrhování symbolu, loga. Ukážeme si různé příklady z bohaté historie grafického designu, kde uvidíme i krajní možnosti toho, co je ještě logo. V praktické části se zaměříme na tvorbu s jednoduchými geometrickými tvary, zkusíme si grafickou stylizaci s ohledem na jejich symboliku.
Lektoři: Adam Uchytil, Klára Hušková Smyczková (NGP)
MgA. Adam Uchytil je grafický designér a pedagog (FUD UJEP). Rád experimentuje a hledá zajímavá řešení. Jedním z příkladů je výstavní projekt Czech Innovation Expo pro Česká centra, který je z velké části vytvořen v augmentované realitě. Věnuje se také designu knih a vizuálním identitám. Má za sebou mimo jiné i návrh kolekce lyží pro českou značku Sporten, několik oceněných knih včetně monografie Alžběty Jungrové. V roce 2024 spoluzaložil studio Gradual, které se specializuje na loga a identity pro Web3 a FinTech klienty.
Web Adama Uchytila
Mgr. Klára Hušková Smyczková je výtvarná pedagožka a lektorka působící v NGP od roku 2007. Specializuje se na školní vzdělávací programy pro MŠ a ZŠ. Koncipuje a vede letní ateliéry, víkendové dílny, workshopy pro širokou veřejnost, výtvarné Herny pro nejmenší a semináře pro pedagogy. Příležitostně pracuje jako edukátorka pro Kruh, 8SMIČKU, Villu Pellé, Novou školu a NIPOS-ARTAMA. Pracovala pro Nadaci Proměny Karla Komárka, je zakladatelkou a lektorkou Ateliéru okraj. Za vzdělávací program k výstavě Katharina Grosse: Zázračný obraz získala cenu kurátora na celostátní přehlídce výtvarných prací dětí a mládeže 2019 ve Zlíně.
IDENTITA – PŘÍBĚH ČESKÉHO GRAFICKÉHO DESIGNU
16:00
komentovaná prohlídka výstavy, Museum Kampa
Výstava ukáže to nejlepší z historie českého grafického designu, tedy díla, ve kterých jde ruku v ruce estetická kvalita, dobré technické nebo řemeslné provedení a funkčnost. Návštěvníci uvidí několik stovek exponátů od začátku 20. století do současnosti: ikonické plakáty, špičkově upravené knihy a časopisy, desítky logotypů, vývoj státních symbolů, navigačních systémů a také výjimečné příklady grafického designu z epochy audiovizuálních médií.
Web výstavy Identita – příběh českého grafického designu
NEDĚLE 13. října 2024
JAK SE DĚLÁ FANZIN
9:00–11:30
12:30–15:00
Fanzin, nebo zkráceně zin, si můžete představit jako fanouškovský časopis na libovolné téma. Fanziny mají opravdu širokou škálu podob a formátů a nabízí tak mimořádně svobodnou a zábavnou platformu pro vyjádření. Na tvorbu zinu může být člověk úplně sám, ale poslouží i jako základ pro kolektivní práci. Během workshopu se dozvíme zajímavosti z historie, naučíme se základy redakční práce a knihařiny, prozkoumáme možnosti tisku a zjistíme, že založit vlastní mini nakladatelství není vůbec složité.
Lektorky: Zuzana Bramborová, Dagmar Chocholáčová (NGP)
MgA. Zuzana Bramborová vystudovala ateliér Ilustrace a grafiky na UMPRUM. Věnuje se autorské knize a ilustraci. Je součástí kolektivu Xao, který společnými silami provozuje knihkupectví, galerii a mikronakladatelství zaměřené na ilustraci a obrazovou knihu. Její autorská kniha Žížala pokládá otázky byla podpořena stipendiem Miroslava Šaška a dočkala se vydání v maďarštině. Ve volném čase učí na střední škole.
Instagram Zuzany Bramborové
Mgr. Dagmar Chocholáčová vystudovala DAMU (scénografie KALD) a PedF UK (VV). Věnuje se lektorské činnosti pro školy, děti i širokou veřejnost. Spolupracovala s Galerií Rudolfinum, UPM a galerií 8SMIČKA, příležitostně pracuje pro organizaci Máš umělecké střevo? a galerii GASK. Od roku 2015 je externí edukátorkou v NGP ve Veletržním paláci. Několik semestrů vedla kurz kresby pro ČVUT CIPS a od roku 2018 učí na Gymnáziu Nad Alejí výtvarnou výchovu. Při své práci ráda objevuje inspiraci v dílech umělců 20. i 21. století, nebojí se experimentu a klade důraz na individuální přístup.
NÁRODNÍ MÝTUS
9:00–11:30
12:30–15:00
Workshop prozkoumá národní obrození jako dobu formování jazyka, tradic a vlastní historie, dobu hledání zapomenutých hrdinů a národních mýtů. Výtvarní umělci zhmotňovali podobné ideje především skrze tehdejší nejprestižnější žánry: historickou malbu a pomníky. Jaké vizuální strategie používali ke svým cílům? Jakou roli ve vnímání hrály výrazy postav, zachycené předměty, světlo či tělesné dispozice? A jaké taktiky vizuální komunikace používají naši novodobí hrdinové? Na workshopu si porovnáme vizuální strategie 19. století se současností a prozkoumáme hlubší souvislosti v budování dobových mýtů.
Lektorky: Eva Novotná (NGP), Kateřina Přidalová (DD)
Mgr. Eva Novotná, Ph.D. je historička umění a architektury působící v NGP jako edukátorka od roku 2021. Věnuje se vzdělávacím programům k výstavám a expozicím 19. a 20. století a zprostředkovává jejich obsah studentům SŠ a VŠ. Autorsky se podílela na výzkumu Uměleckoprůmyslového muzea v Praze mapujícím historii sídlišť v České republice (Paneláci 1–2, 2017) a na publikacích k dějinám architektury 20. století (např. SIAL, Sídliště Solidarita, Plánování Prahy 1961–1994). V letech 2007–2012 přednášela dějiny architektury 19. a 20. století na KTF UK a od roku 2017 dějiny uměleckých řemesel a designu na VŠCHT v Praze. Vyučovala dějiny umění a dějiny architektury na gymnáziu Lauderových škol v Praze.
Mgr. Kateřina Přidalová je pedagožka, publicistka a teoretička designu. Založila vzdělávací organizaci Designéři dětem, vyučuje děti a designéry na uměleckých školách (VOŠ Scholastika, FAVU VUT). V letech 2014–2016 byla členkou výběrové poroty Nejkrásnějších českých knih roku a od roku 2014 je členkou Akademie Czech Grand Design. Její kniha Co je vlastně design? pro čtenáře od 12 let byla nominována na Nejkrásnější českou knihu roku 2021 a získala ocenění Zlatá stuha 2022 v kategorii Literaturu faktu pro děti a mládež. Její druhá publikace Toto není jenom kniha pro čtenáře do 15 let byla nominována na Magnesii Literu 2024 a za design na Nejkrásnější českou knihu roku 2023.
OSCILACE / DESIGN VÝSTAV NGP
15:30–16:30
Komentovaná prohlídka expozice 1958–1989: Architektura všem a instalace 1924–1974–2024: Pražský veletržní palác z pohledu výstavního designu. Budeme se obsahově i formálně věnovat návrhům instalací, grafickému pojetí a problematice reprodukování architektury.
Lektor: Jan Brož
MgA. Jan Brož, Ph.D. je grafický designér, vystudoval AVU, Cooper Union v New Yorku a Ph.D. získal na UMPRUM v Praze s tezí Paralelní praxe – vztah současného umění a grafického designu. Byl oceněn na 26. Bienále Brno, Nejkrásnější českou knihou pro tvůrce pod třicet let (2015) a 2. cenou Nejkrásnější české knihy za autorskou publikaci Abeceda pro Futuru (2022). Mezi lety 2015–2021 byl art directorem Centra pro současné umění Futura. Spolupracuje s kulturními institucemi, např. je autorem prostorového a grafického řešení stálých expozic Architektura všem a Konec černobílé doby v Národní galerii Praha. S typografem Janem Novákem je autorem vizuálů pro Signal Festival (2020–2024).