34. NS AF 2014 – ohlédnutí
34. národní soutěž amatérské fotografie skončila.
34. ročník Národní soutěže amatérské fotografie, který z pověření a za finančního přispění Ministerstva kultury pořádají NIPOS-ARTAMA a Svaz českých fotografů spolu se Střediskem kulturních služeb města Svitavy za spolupráce Městského muzea a galerie ve Svitavách, Střediska amatérské kultury Impuls Hradec Králové a Společnosti přátel fotografie, měl vrchol ve Svitavách v sobotu 10. května 2014. Tady se uskutečnilo vyhlášení výsledků a zahájení výstavy největší amatérské fotografické soutěže v České republice – 34. národní soutěže amatérské fotografie 2014.
Letošního ročníku se v šesti kategoriích zúčastnilo 215 amatérských fotografů a 15 kolektivů.
V kategorii neupravované fotografie do 21 let (A 01) – 74 fotografů, 306 snímků
V kategorii upravované fotografie (fikce) do 21 let (A 02) – 6 fotografů, 6 snímků
V kategorii neupravované fotografie bez omezení věku (A 1) – 90 fotografů, 638 snímků
V kategorii upravované fotografie (fikce) bez omezení věku (A 2) – 37 fotografů, 111 snímků
V kategorii 100 let od narození Tomáše Bati – 8 fotografů, 15 snímků
Uzávěrka letošního ročníku byla 19. března 2014 a porota pod vedením známého fotografa a pedagoga doc. Josefa Ptáčka provedla vyhodnocení zaslaných fotografií 3. dubna. Porota hodnotila celkem 1 158 fotografií.
Protože posláním soutěže má být konfrontace tvorby fotografů, kteří nejsou na své tvorbě existenčně závislí a Národní soutěž a následné výstavy mají za úkol nejen představit to nejlepší, co se v posledním období zrodilo na celostátní úrovni, ale také na základě porovnání jednotlivých snímků a hodnocení poroty napomoci k dalšímu uměleckému růstu amatérské fotografie, lze říci, že letošní ročník tyto cíle splnil. O tom svědčí i zamyšlení předsedy poroty Josefa Ptáčka, který v úvodu katalogu mimo jiné konstatuje: „V každé kategorii se najdou díla inspirativní a dobře zvládnutá, ale i zcela opačná. Je to vzrušující a často i zábavné, jak se někdy liší i názory porotců. Jedno je ale jisté. Přibývá fotografií vědomě vytvořených a s předem známým výsledkem. Tedy vědomě tvořených. Naopak ubývají náhodně vytvořené fotografie. Je to dobrý signál. Autoři mají tendenci oslovovat, vzbuzovat emoce a fotografie předkládat ve znamenité konečné úpravě. Našli se však i tací, co zaslali fotografie na kancelářském papíru, několikrát přeložené, nedbalé. Nejhorší však je, že na nich ani nebylo co obdivovat. Žádná postkonceptuální erupce, ale bída a snad i pohrdání tím, čeho si jiní tak důstojně považují. Velmi obtížně se však nacházely i fotografie vynikající. Převládala silná a poměrně vyrovnaná skupina lepšího průměru. To platí pro všechny kategorie. Za pozornost stojí i soubory zúčastněných fotoklubů. Často skvělé fotografie vedle děl průměrných až slabších. Je zřejmé, že fotoklubům chybí kurátorské zázemí i základní platforma školení. Nemyslím tím, aby se učili, jak se co dělá. Myslím na všestranný rozvoj osobností. Fotografii je potřeba nejen vytvořit, ale umět ji i zpětně číst. Záleží jen na chtění a vůli autorů.“
Toto zamyšlení by nás mělo inspirovat k tomu, abychom se na příští ročník Národní soutěže začali odpovědně připravovat již nyní (podmínky budou vyhlášeny v září), abychom se vyvarovali chyb letos nám vytýkaných a těšili se na setkání v květnu příštího roku.