S.M.A.D. 2013

S.M.A.D.
Setkání mladých amatérských divadelníků. Dílna Šrámkova Písku – ŠUMPERK 2013
9.-18. srpna 2013

Pořádá o. s. Společnost amatérské divadlo a svět v odborné gesci NIPOS-ARTAMA a ve spolupráci s Městským divadlem, Střední zdravotnickou školou a MÚ v Šumperku. Projekt se uskuteční s finanční podporou Ministerstva kultury a města Šumperk. Koná se pod záštitou Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu Parlamentu České republiky.

VŠEOBECNÉ podmínky platné PRO VŠECHNY:
Termín: 9.-18. 8., uzávěrka 21. 6. 2013. Příjezdy: v pátek 9. srpna 2013 do večera, odjezdy: v neděli 18. srpna 2013 ráno, vlastní dílna: 8 dní mezi tím. Nutná účast PO CELOU DOBU dílny včetně závěrečné prezentace!
Věkový limit: 17-30 let, výjimky směrem nahoru jsou možné, ale konzultujte telefonicky, pod 17 let (počítá se den zahájení dílny) pouze ve výjimečných případech na základě dohody. Pro věk do 18 let vyžadujeme předložení písemného souhlasu alespoň jednoho z rodičů.
S sebou (pro všechny dílny – pokud jsou nějaké individuální požadavky, jsou uvedeny u anotací jednotlivých tříd): pohodlné oblečení, ve kterém můžete pracovat, obuv taktéž vhodná. Jakékoliv nápady, hudební nástroje, zvláštnosti si přivezte s sebou. Psy ani jiné domácí mazlíčky nebrat!

KURZOVNÉ:
2 300 Kč (kurzovné, doplňkový program, ubytování v domově mládeže v postelích a s určitou mírou soukromí 3-5 osob na pokoji) – doprava a strava za vlastní;
1000 Kč (kurzovné, doplňkový program, bez ubytování – vhodné pro místní či ty, kteří mají v Šumperku možnost bydlet u známých) – doprava a strava za vlastní. Pro stravování existuje v Šumperku široká škála možností včetně kuchyňky v domově mládeže.

Vaše přihláška bude brána v úvahu při zařazování do tříd podle došlého pořadí. V zájmu urychlení komunikace volte prosím adresu pro zaslání v pořadí: e-mail, fax, osobní předání, normální pošta a uvádějte takovou adresu či telefonické spojení, které bude skutečně platné. Berte ohled i na svou nepřítomnost v bydlišti o prázdninách a zajistěte si možnost vyřízení vzkazu. Začátkem července obdržíte potvrzení své účasti v konkrétní třídě a číslo účtu (dříve žádné peníze neposílejte!!!). Po dohodě je možné vystavit i fakturu.

PŘIHLÁŠKY zasílejte nejpozději do 21. června 2013 na adresu: NIPOS-ARTAMA, Alena Crhová, P.O.BOX 12 / Blanická 4, Praha 2, nebo e-mailem: crhova@nipos-mk.cz.
INFORMACE: Alena Crhová, tel.: 221 507 968, 604 569 781, Karel Tomas: 221 507 932, 603 480 111, tomas@nipos-mk.cz.
Z ciziny přidejte k telefonům předčíslí +420.

 

TŘÍDY aneb NA CO SE MŮŽETE TĚŠIT:

A – Pavel Khek
Do dvaadvaceti se o divadlo nezajímal vůbec, s o to větší vervou se do něj zakousl před deseti lety. Vystudoval DAMU – obor režie činoherního divadla – z pedagogů se mu nejvíce zapsali pod kůži Karel Kříž, Jaroslava Adamová a Vladimír Franz.Už během studia začal režírovat – jak v oblastních divadlech (Mladá Boleslav, Kladno) – tak vlastní projekty (Sen noci svatojánské, Deburau, Něžná, To i Ono aj.). V současnosti své působení rozšířil o spolupráci s Městským divadlem ve Zlíně (Kdo je tady ředitel, Ženitba, Krása na scéně).

MARKÉTA LAZAROVÁ
Program dílny by měl vzniknout z „potřeby básně“. Chceme si položit otázku, zda je vůbec možné inscenovat výsostně literární text. Objevovat některá úskalí a možnosti, které podobná adaptace přináší. A hlavně si zkusit – zda dnes ještě uslyšíme pláč Markéty, který zněl kdysi jako vítr, jenž lidi strašívá.Budeme vášnivější než tehdejší křesťanstvo. Kdepak hřeben a mýdlo! Kozlíkovi synové nedbali ani na Boží přikázání. Budeme se snažit znovuobjevit příběh, který dnes stěží zaslouží chválu. Což naplat. Proutek proutkařův se stále ohýbá nad těmito spodními vodami.
Vančura píše: „Nenalezl jsem pramen, vyhlub sám na popsaném místě jámu a vykruž cisternu, z níž pijí jehničky.“

____________________________________

B – Juraj Benčík
1989 Absolvoval pod vedením docenta Pavla Mikulika Vysokú školu Múzických umení
1989 Nastúpil ako herec do súboru Divadla SNP v Martine
1992 Umelecký šéf súboru v Divadle J. G. Tajovského vo Zvolene
1993 Člen súboru Bábkového Divadla na Rázcestí v Banskej Bystrici
1995 – do s. Žije v Bratislave
1996 – 2002 Úspešne pracoval v súboru svetoznámeho míma Milana Sládka v Divadle Aréna
2003 – 2007 Sa venuje sólovej pantomíme a činohre
2004 – 05, 07 Šumperk
2008 – 2010 Autor projektu, organizátor a lektor Národnej divadelnej dielne Levoča
2008 – 2009 Účinkoval v projektoch Divadla Vertigo v Budapešti
2008 – 2010 Založil a viedol Štúdio pantomímy pri Divadle a.ha. v Bratislave
2009 Spolupracoval s Operou SND v inscenácii „Predaná nevesta“
2010 – 2012 Pôsobil ako herec, mím a clown v incenácii Corteo kanadského Cirque du Soleil
2012 Spolupracuje s Činohrou SND v inscenácii „Oblaky“

ZMLKNI – Zdruzeni mladych lidovych kejkliru nikoliv inzitnich
Cirkusové rekvizity, masky, licidla, zinenky a naradie v telocvicni bude to, z coho vytvoríme divadelno-cirkusový svet. Akýkolvek nápad, inspiráciu zo sveta písaného a hovoreného slova pretlmocime do reci tela, do klauniady a do pantomimy, do obrazov a do pohybu sceny i rekvizit. Vhodné by bolo, aby ste mali radi pohyb, aby ste trochu vedeli tancovat i trochu zonglovat, aby ste trochu ovladali zaklady akrobacie, alebo aj inej artistnej techniky, pomoze ak viete hrat na hudobny nastroj a spievat a radi vymyslate divadlo z gruntu – tvorite ho autorsky. Prineste si veľa sil, veľa triciek a teplakov na prepotenie, vela dobrej nalady a za hrst dobrych napadov, ako pretlmocit novinove spravy, vtipy a anekdoty, bajky, poviedky a pribehy zo zivota do kratkych skecov v arene a ako z nich potom vytvorit kratku inscenaciu klaunskych, pantomimickych, tanecnych a pohybovych vystupov na temy … , na temu … no dobre, tak si sami premyslite aj nejake vhodne temy a potom, ked sa stretneme, najprv sa o nich porozpravame.

____________________________________

G – Patrik Lančarič
Divadelný a filmový režisér, absolvoval štúdium réžie na Divadelnej fakulte VŠMU v roku 2000. V rokoch 2002-2004 bol umeleckým šéfom činohry Štátneho divadla Košice. Vykonával pedagogickú činnosť na VŠMU v Bratislave a na DAMU v Prahe. Ako režisér spolupracoval s mnohými zahraničnými divadlami v Nemecku (Thalia Theater Hamburg, Schauspiel Frankfurt), Nórsku, Estónsku, Litve, Rusku, Anglicku, Poľsku, Švajčiarsku, Holandsku, Portugalsku, Luxembursku a.i. Na Slovensku pravidelne spolupracuje so štátnymi i nezávislými profesionálnymi súbormi. Jeho filmovým debutom je slovenský film Rozhovor s nepriateľom (2007), na ktorom sa podieľal aj ako scenárista.V roku 2008 vzdal prostredníctvom dokumentárneho filmu poctu hereckej legende Ladislavovi Chudíkovi. V súčasnosti dokončuje celovečerný dokumentárny film HRANA a pripravuje svoj druhý hraný film RUNNING HEAD, ktorý je vo fáze pre-production.

MOLIERE – SYNTETICKÉ DIVADLO
Tento rok je to presne 340 rokov, čo priamo na divadelnom javisku zomrel francúzsky dramatik, autor komédií, herec a režisér Jean-Baptiste Poquelin, umeleckým menom Moliere.
Syntetické divadlo.
Ako tvrdí Moliere, zámer vytvoriť akýsi tvar syntetického divadla určil vlastne sám panovník Ľudovít XIV.: „Kráľ sa rozhodol poskytnúť svojmu dvoru zábavu, ktorá by obsahovala všetky potešenia, aké môže ponúknuť divadlo.“
Realizáciou bol poverený práve Moliere. A tak Moliere vytvoril divadelný tvar, ktorý bol potom typickým pre jeho dielo. Tvar, kde sa komédia, balet, spev a hudba navzájom prelínajú v miere, ktorú si je dnes možné len predstavovať.
No a my sa pokúsime túto predstavu zhmotniť na javisku:-)
Príprava k dielni:
Prečítať a priniesť so sebou nasledujúce Molierove hry – Mizantrop, Don Juan, Škola žien, Scapinove šibalstvá, Lakomec a Zdravý nemocný. Vypočuť si hudbu, ktorú komponoval Jean Baptiste Lully. Pozrieť si filmy – Kráľ tancuje (réžia Gérard Corbiau) a Markíza (réžia Véra Belmont)

____________________________________

K – Václav Klemens
Po maturitě na gymnáziu pracoval jako požárník (v 80. letech totiž označení hasič nebylo dostatečně důstojné). Než vystudoval režii na pražské DAMU, na chvíli se ještě zapletl se studiem matematiky. Jako režisér a umělecký šéf pracoval v Divadle Petra Bezruče v Ostravě, ve Slezském divadle v Opavě a v Moravském divadle Olomouc. V současnosti je režisérem a uměleckým šéfem ostravského Divadla loutek. Pohostinsky působí i v dalších divadlech. Na Janáčkově konzervatoři v Ostravě vyučuje herectví a je vedoucím hudebně dramatického oddělení.

POSTAVA V SITUACI – HEREC V POSTAVĚ

Herecká třída uskuteční malou exkurzi do žánru divadelní komedie založené na situacích. Situace bude pro nás klíčovým pojmem. Situace se budeme pokoušet v předloze rozpoznat, vyložit, stvořit na jevišti a také herecky rozehrávat. Pracovat budeme se situacemi opřenými o slovo, ale také se situacemi opřenými o akci.
Seminaristé si připraví 2–3 minutový individuální herecký výstup (skeč), ve kterém se libovolným způsobem představí jako „někdo jiný“, jako nějaká postava. Je lhostejno, jestli to bude postava z nějakého díla či inspirovaná skutečností nebo úplně smyšlená. Jedinou podstatnou náležitostí je, že hrát tu postavu vás musí bavit.

____________________________________

V – Vojtěch Štěpánek
Jsem Vojta Štěpánek, vystudoval jsem herectví na konzervatoři v Praze, při škole jsem psal a režíroval autorský divadlo, režíroval jsem i klauzury nižšího ročníku a taky jsem pro něj napsal autorský absolventský představení. Hrál jsem v pár filmech a seriálech, ale to není důležitý, hrál jsem ve Švandově divadle, sedm let „budoval“ Strašnické divadlo, kde jsem se přeorientoval na režii, režíruju i v Libereckém divadle F.X.Šaldy, v tuto chvíli zakončuju první sezónu jako režisér v Divadle Komedie v Praze. Zcela zásadní pro mou uměleckou existenci byla neúnavná účast na ŠUMPERSKCÝ DÍLNÁCH, které jsem absolvoval asi osmkrát, devětkrát… ? Karel bude vědět přesně…

DÍLNA AUTORSKÉHO DIVADLA: „ČEŠI aneb Byli jsme a budem“
„Co jsme to za národ! A lepší časy v nedohlednu. Asi si tu demokracii ještě nezasloužíme.“ Petr Beran, Ledce.
Příspěvek do diskuze na serveru novinky.cz pod článkem o tom, že Češi si své sociální frustrace vybíjejí na důchodcích.
Kdo jsou Češi? Hrabalovsky moudré a roztomilé postavičky? Xenofobní bezvěrci? Moderní Evropané a světoobčané? Závistiví zlodějíčci? Sportovní fanoušci? Milovníci knedlíků a piva? Soutěžící v AZ Kvízu? Bezohlední řidiči? Pražáci? Brňáci? Češi? Moraváci? Potomci Masaryka? Potomci nevolníků a posluhovačů v panských německých rodinách? Z čeho jsme vyšli, kudy prošli, kde jsme teď a kam to jdeme?
Zadívejme do vlastních řad, sami na sebe a zkusme v sobě i v ostatních rozpoznat typicky české rysy. V drobných každodennostech i v dlouhodobějším horizontu životního směřování. Zkusme vypozorovat v Češích to české a vytvořit autorský divadelní tvar libovolného žánru (nebo jejich kombinací ) na téma ČEŠI. Jestli to bude opera, pásmo skečů, dramatická báseň, jevištní haiku, pantomima (nebo všechno dohromady) a jestli se to bude odehrávat v sámošce nebo na intru – to záleží na vás. Věkový limit dílny neexistuje. Nehledí se ani na státní příslušnost či národnost frekventanta.

Úkoly:
1. Zkuste udělat textový portrét Čechů pomocí citací z internetových diskuzí.
2. Zamyslete se nad tím, co je na vás osobně nejvíce českého – alespoň dvě pozitivní a dvě negativní věci.

PŘIHLÁŠKA_SMAD_2013 ve formátu rtf

Pomozte nám zlepšit náš web povolením cookies.