S.M.A.D. 2010

S.M.A.D. – SETKÁNÍ MLADÝCH AMATÉRSKÝCH DIVADELNÍKŮ
Dílna Šrámkova Písku – ŠUMPERK 2010
13. – 22. srpna 2010

Pořádá OS Společnost amatérské divadlo a svět v odborné garanci NIPOS-ARTAMA Praha ve spolupráci s Městským divadlem, Střední zdravotnickou školou a MÚ v Šumperku.
Projekt se uskuteční s finanční podporou Ministerstva kultury a města Šumperk. 
S.M.A.D. 2010 je pracovní divadelní dílnou. Účastníci dílny budou pracovat vždy s jednou osobností českého či slovenského divadla. V letošním roce otevíráme 5 tříd po cca 12-16 účastnících. Doplňkový program bude obsahovat inspirativní představení, projekce apod.

Šumperk-logo_mesto


VŠEOBECNÉ podmínky platné PRO VŠECHNY:

Termín: 13. – 22. srpna, uzávěrka 25. června 2010.
Příjezdy: v pátek 13. srpna 2010 do večera, odjezdy: v neděli 22. srpna 2010 ráno, vlastní dílna: 8 dní mezi tím. Nutná účast PO CELOU DOBU dílny včetně závěrečné prezentace!
Věkový limit: 17 – 30 let, výjimky směrem nahoru jsou možné, ale konzultujte telefonicky, pod 17 let (počítá se den zahájení dílny) pouze ve výjimečných případech na základě dohody. Pro věk do 18 let vyžadujeme předložení písemného souhlasu alespoň jednoho z rodičů.
S sebou (pro všechny dílny – pokud jsou nějaké individuální požadavky, budou uvedeny u anotací jednotlivých tříd): Pohodlné oblečení, ve kterém můžete pracovat. Obuv taktéž vhodná. Jakékoliv nápady, hudební nástroje, zvláštnosti brát. Psy nebrat!Kurzovné:
2200 Kč (kurzovné, ubytování v domově mládeže v postelích a s určitou mírou soukromí 4-5 osob na pokoji, doplňkový program) – doprava a strava za vlastní;
900 Kč (kurzovné, bez ubytování – vhodné pro místní či ty, kteří mají v Šumperku možnost bydlet u známých, doplňkový program) – doprava a strava za vlastní.


Informace, telefonické a e-mailové dotazy: A. Crhová: 221 507 968, 604 569 781, crhova@nipos-mk.cz, K. Tomas: 221 507 932, 603 480 111, tomas@nipos-mk.cz.

***

A – Václav Klemens
Po maturitě na gymnáziu pracoval jako požárník (v 80. letech totiž označení hasič nebylo dostatečně důstojné). Než vystudoval režii na pražské DAMU, na chvíli se ještě zapletl se studiem matematiky. Jako režisér a umělecký šéf pracoval v Divadle Petra Bezruče v Ostravě, ve Slezském divadle v Opavě a v Moravském divadle Olomouc. V současnosti je režisérem a uměleckým šéfem ostravského Divadla loutek. Pohostinsky působí i v dalších divadlech. Na Janáčkově konzervatoři v Ostravě vyučuje herectví a je vedoucím hudebně dramatického oddělení.

HERECKÁ TŘÍDA
– Bude to třída velice neefektní, ale s efektivním učením.
– Nebudou se rozdávat recepty, dobré rady a návody k použití, práce bude zaměřená na vnitřní hereckou techniku.
– Je určená již zkušeným hercům, jejichž zkušenost je však neuzavřená.
– Vznik ukázkového představení nebude cílový produkt třídy.
Účastníci dílny si připraví Hamletovu promluvu k hercům (ze 3. jednání, 2. výstup) v překladu, který pro sebe považují za nejpříhodnější.

***

B – Peter Palik
Narodil sa v Bojniciach. V roku 2003 vyštudoval environmentálnu výchovu na Univerzite M. Bela v Banskej Bystrici. Neskôr bol prijatý na Divadelnú fakultu VŠMU v Bratislave, kde vyštudoval bábkarskú réžiu a dramaturgiu. Od roku 2005 spolupracuje ako dramaturg a režisér s Bratislavským bábkovým divadlom. V roku 2008 pracoval ako interný režisér v Slovenskom  rozhlase v Bratislave (v súčasnosti spolupracuje so SRo ako externý režisér). V tom istom roku sa stal dramaturgom Bábkového divadla Žilina. Venuje sa výhradne bábkovému divadlu a divadlu predmetu. Pri tvorbe využíva netradičné divadelné a scénické postupy. Ako dramaturg spolupracoval s režisérskymi osobnosťami ako Jozef Krofta, Jozef Bednárik alebo Milan Sládek. Je autorom dvoch detských kníh. Píše bábkové hry a scenáre. Je členom Klubu nezávislých spisovateľov. S amatérskymi i profesionálnymi divadelníkmi striedavo pracuje v Prievidzi, v Bratislave a v Žiline.

DREVÁ NA JAVISKU
Dielna sa zameriava na využitie konkrétnych princípov bábkového divadla a animácie predmetu. Hlavným prostriedkom k dosiahnutiu javiskového tvaru je hra s predmetom. Cieľom je rozvoj tvorivého myslenia a osvojenie si základných postupov pri práci s predmetom na javisku ako so základným  významovým prvkom.
Štruktúra tvorivej dielne
1. Predmet ako špecifický vyjadrovací prostriedok bábkového divadla.
Charakteristika predmetu (rekvizity) – reálneho, zástupného, imaginárneho a bábky.
2. Osem krokov k animácii  predmetu
pozorovanie
předmět
pohyb
fantázia
hra
metafora
humor
komunikácia
3. Dialóg s predmetom
Pravidlá vedenia dialógu. Vedenie dialógu a monológu s pomocou reálnej a imaginárnej rekvizity. Hra s predmetom s využitím jeho reálnych a fiktívnych funkcií. Predmet na scéne – aplikácia konkrétnych cvičení.
Praktické podmienky pre  účastníkov tvorivej dielne.
Predmet: prírodný materiál – drevo (konár, vetva, samorast, koreň, strom)
Oblečenie: jednofarebný odev – čierny (tričko a nohavice, prípadne overal…)
Obuv: tenisky na skúšanie (záverečná prezentácia na boso)

***

C — Petr Nůsek
Cho­re­o­graf, uči­tel a poradce dobo­vých šermů a bojů, spe­ci­a­lista na zbraně a zbroj pro film a diva­dlo. Šermíř v šermíř­ských před­sta­ve­ních a show, bojov­ník, šermíř­ský a herecký dubl ve filmu.
V současné době vyučuje v Praze francouzskou školu a italskou školu šermu se zaměřením na inscenování, úpol, rekonstrukci, filosofii a etiku. Je jediným českým pedagogem, který se zabývá systematickou výukou boje evropskou a orientální šavlí.
Za svou kariéru v oboru historického šermu úspěšně realizoval nebo se podílel na množství projektů v Česku i zahraničí. Na světové výstavě Expo2000 v Hannoveru připravoval průřez českou rytířskou historií. Se svým týmem reprezentoval Českou republiku na World Festu v americkém Missouri. Pracoval v Dánsku, Německu, Florencii a v dalších zemích. Mezi jeho aktuální filmové projekty patří spolupráce na druhém dílu Letopisů Narnie – Princ Kaspian.

NEJEN MEČE
Nahlédněte pod pokličku specialistům pro filmový a divadelní boj. Víte, co hollywoodské hvězdy neumí, a jak náročná je práce kaskadérů a expertů pro ozbrojený boj?
Naučíte se: rozdávat, inkasovat, ale především hrát zásahy pěstí i se zbraní a zvládnete bezpečné pády. Vyzkoušíte si pocit hořícího člověka padajícího ze schodů, člověka udeřeného pěstí i fackou. Zlomíte o sebe hůl. Dále práce s rytmem, načasováním, náročná fyzická příprava, přesvědčivý útok i obrana. Nevěříte?
Kdo v minulosti navštívil ateliéry Petra Nůska ví, že největší boj svádí člověk sám se sebou. Budete se bavit a smát, vtáhneme Vás do děje.

Těší se, Petr a jeho tým

***

D – Ondřej Pavelka
Vystudoval DAMU, hraje v Národním divadle, režíruje a píše scénáře Působí také jako umělecký šéf divadla Rubín, které je pokračovatelem dřívějšího A-studia, pohostinsky hraje také na dalších scénách. Na DAMU vyučuje na katedře alternativního herectví a loutkoherectví.
K jeho nejznámějším filmům patří: Deváté srdce, Koncert na konci léta, Řetěz, Skalpel, prosím,  Krvavý román, Sedím na konari a je mi dobre a nejnovější Post Coitum.
Rád se jak říká „povaluje po kavárnách“, miluje dobré víno a podle jeho přátel je výborný kuchař. V současné době ho můžete vidět i v televizním seriálu Ulice.

ČEKÁNÍ
Na co čekáš?
Co čekáš od života?
Co čekáš, že Ti dá Tvůj lektor v Šumperku a co on čeká od Tebe?
A co větrné mlýny?
Čekání na Dona Quijota? – a to by mohla bejt velká sranda.
Přečtěte si HLAVNĚ Samuela Becketta – Čekání na Godota a několik kapitol (podle svého uvážení) z Miguela Cervantese Saavedra – Důmyslný rytíř Don Qijote de la Mancha. Můžete zabloudit i do zpracování Qijota Viktorem Dykem či Michailem Bulgakovem.
A co je nejdůležitější: Navštivte nějakou ČEKÁRNU!

***

F – Josef Krasula
Pôsobí ako lektor réžie na školiteľských podujatiach amatérskeho divadla v Česku aj na Slovensku. Vyučuje herectvo na Súkromnom konzervatóriu D. Kardoša v Topoľčanoch. Je ženatý, žije a tvorí v Bratislave a v Partizánskom. Je prezidentom Slovenského strediska Medzinárodnej asociácie amatérskeho divadla a zakladateľom a spolumajiteľom Galérie Michalský dvor v Bratislave.
Vždy poteší, keď stretnete človeka, ktorý sa napriek skúsenostiam stále dokáže nadchnúť pre dobrú vec a urobiť pre ňu všetko. Taký je režisér JOZEF KRASULA. Pred tridsiatimi rokmi spoluzakladal Divadelné združenie v Partizánskom, ktoré si svojou špecifickou poetikou získalo divákov po celom svete a úspešne funguje doteraz. Medzitým stihol pričuchnúť k novinárčine aj založiť galériu, ktorá si za roky svojho pôsobenia vybudovala slušné renomé. Stále verí, že lepšie časy pre umenie u nás ešte len prídu.


AUTORSKÉ DIVADLO (divadlo ako radosť z tvorby) =  herec, dramaturg a režisér  v jednom.
Trieda určená pre záujemcov (začiatočníkov aj pokročilých), ktorí sa chcú naučiť, ako si pripraviť vlastný scenár, ako si ho zahrať a ako ho dostať na javisko.
Inšpiráciou pre prácu budú poviedky ruského spisovateľa Arkadija Averčenka, ktoré nám poslúžia ako materiál na prípravu autorskej (mini)inscenácie.
Preto by bolo vhodné, keby ste si ich prečítali, prípadne vybrali jednu z nich, ktorá vás oslovila najviac.  Vyšlo niekoľko rôznych súborov, ten najrozsiahlejší vyšiel pod názvom Procházka v kopřivách vo Vydavateľství Lidové noviny v roku 1998.

PŘIHLÁŠKA – Sumperk 2010 prihlaska

Pomozte nám zlepšit náš web povolením cookies.