Hranice designu IV – program

HRANICE DESIGNU IV – program
PŘÍPRAVNÉ SEMINÁŘE A WORKSHOPY HRANICE DESIGNU IV
- PŘEDNÁŠKA S PREZENTACÍ INTERAKTIVNÍHO PROSTORU ATLAS: UMĚNÍ V INTERAKCI
- SOCHAŘSKÁ LABORATOŘ JAKO PLATFORMA PRO ZPROSTŘEDKOVÁNÍ UMĚNÍ
- ZÁKLADY KVALITNÍ PREZENTACE: JAK SE STUDENTY NAJÍT VHODNOU FORMU A OBSAH
- WORKSHOP MATERIAL LABORATORY – PROCES AKTIVACE OBJEKTU V PROSTORU
- PREZENTACE INSPIRATIVNÍCH PROJEKTŮ: NAKLADATELSTVÍ JAKOST, DESIGNÉŘI DĚTEM, MATURUS A GRAFICKÉ STUDIO KAPITOLA
SOBOTA 18. ŘÍJNA 2025
9:00 sraz účastníků před budovou NG Praha, Dukelských hrdinů 47, vchod do prostor Korza
9:10–9:30 přivítání a úvod – prostory Korza
9:30–11:00 přednáška s prezentací interaktivního prostoru ATLAS – Umění v interakci
11:00–12:00 úvodní přednášky k workshopům skupina A / skupina B
12:00–13:00 oběd
13:00–15:15 workshopy skupina A / skupina B
15:15–16:00 konzultace a diskuse
UMĚNÍ V INTERAKCI
9:30–11:00 přednáška s interaktivní prezentací prostoru ATLAS
V úvodní přednášce se zaměříme na potenciál prostoru navrženého pro interakci, sdílení a aktivní zapojení diváka v galeriích. Prozkoumáme, jak mohou architektura, vizuální uspořádání a participativní prvky podpořit vnímání, rozvoj estetického cítění a dialog mezi uměním a divákem.
Přednášející: Oldřich Bystřický, Barbora Kleinhamplová
Mgr. et MgA. Oldřich Bystřický působí v NGP jako lektor (od roku 2006) a edukátor (od roku 2009). Zprostředkovává umění a architekturu 19.–21. století ve vzdělávacích programech a přednáškách, koncipuje interaktivní studia pro výstavy a expozice, připravuje programy ve spolupráci se současnými umělci. Studoval učitelství výtvarné výchovy pro SŠ a ZUŠ na Univerzitě Palackého v Olomouci a malířství na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Věnuje se volné tvorbě – kresbě, malbě, performance či vytváření objektů a instalací. V roce 2008 obdržel Cenu Josefa Hlávky. Od roku 2016 vede Oddělení rozvoje publika (předtím Programové oddělení) NGP.
Oldřich Bystřický na Artmap
MgA. Barbora Kleinhamplová je výtvarná umělkyně a spoluzakladatelka Institutu úzkosti, kde spoluutváří celoroční program. Ve své práci se skrze asociace a metafory zabývá otázkou toho, co ustanovuje společnost, jaké jsou její nemoci a emoce, a jaká je její budoucnost ve vztahu k institucím, práci, ekonomice a politické situaci. Pracuje s performativními situacemi, které často zprostředkovává pomocí videa a instalace. Skrze performativitu, kterou ve svých pracích uplatňuje, akcentuje symbolickou roli politiky těl ve vztahu k ekonomickému a mocenskému systému.
Vystavuje v Čechách i v mezinárodním kontextu, např. v SAVVY Contemporary, Art in General, na Triennial of Contemporary Art U3, Gwangju Biennale, New Museum, Astrup Farnley Museet, Jakarta Biennale. V roce 2015 se stala laureátkou Ceny Jindřicha Chalupeckého. (Z webu Ve věci umění).
Barbora Kleinhamplová na Artmap
ÚVODNÍ PŘEDNÁŠKA K WORKSHOPŮM – SKUPINA A
11:00–12:00 Galerijní prostory Atlas
Sochařská laboratoř jako platforma pro zprostředkování umění
Jak přiblížit prožitkovou formou výtvarné dílo, moderní architekturu nebo otevřít osobní téma skrze tvůrčí proces a hru? Je senzorické vnímání materiálů, struktur a prostorových objektů klíč k iniciaci? Sochařská laboratoř je autorská platforma Andrey Kaňkovské, v rámci které vytváří senzorické herny, sochařské sety a stavebnice, materiálové a sochařské workshopy a procesuální a participativní instalace. Představíme sérii workshopů Material Laboratory, procesuální výstavy Material Flow a další projekty, kterými se můžete inspirovat
Přednášející: Andrea Kaňkovská
MgA. Andrea Kaňkovská ve svých aktivitách propojuje více rolí: je sochařka a designérka, ale také pedagožka/edukátorka a dramaturgyně. V rámci své platformy Sochařská laboratoř zprostředkovává výtvarné umění a architekturu skrze autorské sochařské sety, stavebnice, interaktivní zóny a senzorické herny v muzeích umění a galeriích, vytváří participativní procesuální workshopy a výstavní projekty.
Studovala v ateliéru Design skla a Přírodní materiály na FUD UJEP v Ústí nad Labem, v ateliéru Sochařství na FaVU VUT v Brně, nyní finalizuje doktorské studium na KVV PED MUNI v Brně, kde se zabývá aktuálními tendencemi práce s publikem v muzeích umění ve střední Evropě. Pedagogicky působila na středních uměleckých školách, vedla Odd. práce s veřejností v MG v Brně, pracovala ve Fait Gallery nebo v Galerii města Blanska.
Andrea Kaňkovská na Artmap
ÚVODNÍ PŘEDNÁŠKA K WORKSHOPU – SKUPINA B
11:00–12:00 Galerijní prostor Korzo
Základy kvalitní prezentace: jak se studenty najít vhodnou formu a obsah
Mnozí talentovaní studenti výtvarných škol se potýkají s neschopností svou práci dobře odprezentovat jak po stránce obsahové, tak i formální. Učitelé zase často řeší, jak vést své žáky nejen k tvorbě, ale i k prezentaci jejich výsledků. Důležitou roli hraje i naše vystupování. Během semináře si projdeme celý proces, ukážeme si, jak taková prezentace může vypadat, a prakticky si vyzkoušíme nově nabyté znalosti. Výsledky společně zhodnotíme a prodiskutujeme.
Přednášející: Denisa Myšková
MgA. Denisa Myšková je grafická designérka, absolventka ateliéru ilustrace, a písma a typografie na pražské UMPRUM. Za svou diplomovou práci získala ocenění na 21. Bienále Brno a bronzovou medaili v soutěži Nejkrásnější knihy světa. Po dvouletém studiu grafického designu na Musashino Art University v Tokiu založila s kolegou Ondrou Límem studio Symbiont, které se věnuje tvorbě značek a firemní identity, grafickému designu a vizuální komunikaci. Za katalogy pro firmu Lasvit získala bronzovou cenu na European Design Award. Během své praxe si stále intenzivněji uvědomuje, jak velkou část úspěchu práce tvoří právě její prezentace.
Web studia Symbiont
WORKSHOP MATERIAL LABORATORY – PROCES AKTIVACE PROSTORU – SKUPINA A
13:00–15:15 Prostory ateliérových dílen galerie
Ve workshopové části programu si vyzkoušíme práci s prostorem jako nástrojem pedagogické komunikace. Jak je možné uchopit umělecké dílo a inspirovat se jím ke vzniku prostorových objektů nebo instalací? Pojďme se inspirovat malířským dílem Květy Válové a sochařským dílem Vincence Makovského! Díky senzorické herně 1107 lidí a 1 člověk a stavebnici Měkký Makovský se přeneseme do prostoru, sáhneme si na různé měkké materiály a otevřeme téma identity, lidského těla a sebepojetí. Seminář nabídne inspiraci pro tvorbu vlastních výstavních projektů ve školním prostředí i pro efektivní využití galerijních prostor při školních návštěvách. Zároveň bude během semináře prostor ke konzultaci a sdílení nápadů, jak pojmout prezentaci vybraného projektu v rámci celostátní přehlídky a neopomenout klíčové téma “Hranice designu”.
Lektorky: Andrea Kaňkovská, Klára Hušková Smyczková (NG)
WORKSHOP ZÁKLADY KVALITNÍ PREZENTACE: JAK SE STUDENTY NAJÍT VHODNOU FORMU A OBSAH – SKUPINA B
13:00–15:15 Prostory ateliérových dílen galerie
Během workshopu si ukážeme, jak prezentace může vypadat, a prakticky si vyzkoušíme různé možnosti a přístupy zpracování prezenzace. Výsledky společně zhodnotíme a prodiskutujeme.
Lektoři: Denisa Myšková, Michal Chodanič
KONZULTACE A DISKUSE
15:15–16:30
Konzultace a diskuse nad projekty pedagogů na téma přehlídky: Hranice Designu s lektory z předchozích seminářů
Po celou dobu bude možné si prohlédnout, popřípadě zakoupit, zajímavé publikace a katalogy vztahující se k tématu semináře.
NEDĚLE 19. ŘÍJNA 2025
9:00–12:00 série přednášek: inspirativní projekty a prezentace v praxi – prostory Korza
12:00–13:00 oběd
13:00–15:15 workshopy skupina A / skupina B
15:15–16:00 závěr, zpětná vazba a předání osvědčení účastníkům semináře
SÉRIE PŘEDNÁŠEK: INSPIRATIVNÍ PROJEKTY A PREZENTACE V PRAXI
9:00–12:00 Prostory Korza
Profesionálové z oboru nás seznámí se zajímavými projekty:
– DESIGNÉŘI DĚTEM
– ODMĚNA ZA NÁMAHU NE NEPATRNÁ
– VIZUÁLNÍ STYL FESTIVALU EKOFILM 2024
– EDICE OBRAZY DO KAPSY
KATEŘINA PŘIDALOVÁ: DESIGNÉŘI DĚTEM
Designéři dětem je otevřená platforma, která propojuje design a vzdělávání. Nabízí krátké a dlouhodobé kreativní programy pro školy, děti a organizace. Designéři*ky učí děti ve škole i mimo ni kritickému a kreativnímu myšlení, rozvíjí jejich představivost, tvořivost, vizuální a mediální gramotnost a spolupráci. Oragnizace vyvíjí unikátní vzdělávací pomůcky a stojí za oceňovanými publikacemi Co je vlastně design? a Toto není jenom kniha (nominace Magnesia Litera, Czech Grand design / ocenění NČKR, Zlatá stuha). Designéři dětem jsou součástí uMĚNÍM – Platformy pro kreativní učení.
Web Designéři dětem
JANA KOSTELECKÁ (NAKLADATELSTVÍ JAKOST): ODMĚNA ZA NÁMAHU NE NEPATRNÁ
Představení vzniku jedinečné knihy Odměna za námahu ne nepatrná, Kniha je výsledkem výzkumného a experimentálního projektu Kniha, která ještě nemá jméno, jenž vznikl ve spolupráci Galerie hlavního města Prahy a nakladatelství jakost s touhou vytvořit lákavého průvodce areálem zámku Troja pro mládež a od mládeže.
Pracovalo na ní společně během šesti víkendů v rámci jednoho kalendářního roku dvanáct autorek a autorů ve věku od dvanácti do sedmnácti let, které zaujala veřejná výzva.
Společně s průvodci (nakladatelkou Janou Kosteleckou, ilustrátorkou Silvií Luběnovou a grafickými designéry Magdalénou Lindaurovou a Michalem Chodaničem) a na základě setkávání se s odborníky na daná témata z GHMP, pečlivou observací a studiem literatury hledali, co je na tomto barokním skvostu zajímá, co je zaujalo a co a jak by z toho chtěli předat dalším čtenářům a čtenářkám svého věku.
Vznikl tak seznam otázek, na něž se snažili najít a formulovat odpověď. Je jasné, že mnoho otázek zůstalo nejen nezodpovězených, mnoho z nich si autoři ani nepoložili. Snad si je ale díky této knize položí její čtenáři a čtenářky a vyrazí hledat odpovědi do terénu po své ose.
Web nakladatelství jakost
MAGDALÉNA LINDAUROVÁ (GRAFICKÉ STUDIO KAPITOLA, MATURUS o.p.s.): VIZUÁLNÍ STYL FESTIVALU EKOFILM 2024 – PŘÍBĚH VÍTĚZNÉHO NÁVRHU
Lektorka působí jako grafická designérka ve studiu Kapitola a zároveň vede tréninkové grafické pracoviště Maturus, kde podporuje osoby se zdravotním znevýhodněním v profesním i osobnostním růstu. Věnuje se nejen odbornému vedení, ale i rozvoji samostatnosti a týmové spolupráce.
Účastníci přednášky získají jedinečný vhled do fungování sociálního grafického studia a nahlédnou do procesu tvorby vítězného vizuálního stylu pro festival EKOFILM Brno 2024. Od přihlášky do výběrového řízení, přes vývoj konceptu až po finální realizaci.
Web grafického studia Kapitola a grafického pracoviště Maturus
PŘEDSTAVENÍ EDICE OBRAZY DO KAPSY
Ediční řada Obrazy do kapsy představuje tvorbu umělkyň a umělců ze sbírek Národní galerie v Praze . Zajímavé detaily jejich děl srovnává s jinými vizuálními materiály či pracemi dalších autorek a autorů. Tuto obrazovou náplň doprovází stručný text složený z výroků umělců a umělkyň či uměleckých kritiček a kritiků a z otázek vybízejících k dalšímu zamyšlení. Publikace rozvíjejí umění pozorovat a schopnost dívat se. Postupně vznikající knihovnička prezentuje rozdílné přístupy výtvarného myšlení napříč staletími.
Přednášející: Eva Novotná, Kristýna Říhová
Mgr. Eva Novotná, Ph.D. je historička umění a architektury, působí v NGP jako edukátorka od roku 2021. Věnuje se vzdělávacím programům k výstavám a expozicím 19. a 20. století a zprostředkovává jejich obsah studentům středních a vysokých škol. Dlouhodobě se zabývá dějinami moderní architektury. Autorsky se podílela na výzkumu Uměleckoprůmyslového musea v Praze mapujícím historii sídlišť v České republice (Paneláci 1–2, 2017) a na publikacích k dějinám architektury 20. století (například SIAL, Plánování Prahy: Historie Útvaru hl. architekta 1961-1994 apod.).
V letech 2007–2012 přednášela dějiny architektury 19. a 20. století na KTF UK a od roku 2017 dějiny uměleckých řemesel a designu na VŠCHT v Praze. Vyučovala dějiny umění a dějiny architektury na gymnáziu Lauderových škol v Praze. V roce 2005 absolvovala dějiny umění na FF UP v Olomouci, v roce 2019 doktorát z dějin umění na FF UK v Praze. (staženo z webu NGP)
Mgr. Kristýna Říhová, Ph.D. působí jako edukátorka v Národní galerii Praha od roku 2022. Specializuje se na umění a architekturu 19.–21. století, školní vzdělávací programy pro ZŠ a spolupráci s univerzitami. Ve své odborné práci propojuje teorii vizuální kultury, didaktiku výtvarné výchovy a galerijní edukaci, s důrazem na dětského diváka.
Výzkumně se věnuje interpretaci obrazu, vizuální gramotnosti a kreativitě ve vzdělávání. Pedagogicky působila na PedF UK, kde vyučovala didaktiku výtvarné výchovy a galerijní edukaci. V současnosti vyučuje na UMPRUM, kde se věnuje didaktické analýze výtvarného díla v rámci pedagogického modulu.
WORKSHOP ZÁKLADY KVALITNÍ PREZENTACE: JAK SE STUDENTY NAJÍT VHODNOU FORMU A OBSAH – SKUPINA A
13:00–15:15 Prostory ateliérových dílen galerie
Během workshopu si ukážeme, jak prezentace může vypadat, a prakticky si vyzkoušíme různé možnosti a přístupy zpracování prezenzace. Výsledky společně zhodnotíme a prodiskutujeme.
Lektoři: Denisa Myšková, Michal Chodanič
WORKSHOP MATERIAL LABORATORY – PROCES AKTIVACE PROSTORU – SKUPINA B
13:00–15:15 Prostory ateliérových dílen galerie
Ve workshopové části programu si vyzkoušíme práci s prostorem jako nástrojem pedagogické komunikace. Jak je možné uchopit umělecké dílo a inspirovat se jím ke vzniku prostorových objektů nebo instalací? Pojďme se inspirovat malířským dílem Květy Válové a sochařským dílem Vincence Makovského! Díky senzorické herně 1107 lidí a 1 člověk a stavebnici Měkký Makovský se přeneseme do prostoru, sáhneme si na různé měkké materiály a otevřeme téma identity, lidského těla a sebepojetí. Seminář nabídne inspiraci pro tvorbu vlastních výstavních projektů ve školním prostředí i pro efektivní využití galerijních prostor při školních návštěvách. Zároveň bude během semináře prostor ke konzultaci a sdílení nápadů, jak pojmout prezentaci vybraného projektu v rámci celostátní přehlídky a neopomenout klíčové téma “Hranice designu”.
Lektorky: Andrea Kaňkovská, Klára Hušková Smyczková (NG)
