S.M.A.D. 2020

Setkání mladých amatérských divadelníků, Dílna Šrámkova Písku – ŠUMPERK 2020 se bude konat ve dnech 14.–23. srpna 2020

Na druhou polovinu srpna připravujeme 26. ročník atraktivní dílny pro mladé divadelníky pod názvem S.M.A.D. Dílna je určena mladým lidem s aktivním zájmem o divadlo (17–35 let), výjimky směrem nahoru jsou možné, pod 17 let pouze na základě dohody. Účastníci mají možnost pracovat ve skupině vedené profesionálním lektorem na předem určeném tématu. Akce je zakončena společným vystoupením všech tříd. Vzhledem k letošní mimořádné situaci se pokusíme, pokud to situace dovolí, realizovat 3 třídy.

CO SETKÁNÍ MLADÝCH AMATÉRSKÝCH DIVADELNÍKŮ – S.M.A.D. 2020 nabízí:

• osm dní intenzivní práce pod vedením lektora z řad divadelních profesionálů,
• zaměření na praktické využití zkušeností v další práci ve vlastních souborech,
• možnost osobního rozvoje,
• otevření okrajovým divadelním oborům,
• směřování k závěrečné prezentaci,
• rodinnou atmosféru,
• specifické prostředí města Šumperka.

Přehled SEMINÁRNÍCH TŘÍD

Třída A – ABSURDITA V DIVADLE A DIVADLO ABSURDIT
Absurdní divadlo je sice už nějakou dobu považováno za mrtvé, ale i v současném divadle nacházíme až neuvěřitelné množství prvků a postupů jemu vlastních. Také okolní svět projevuje výrazné známky bizarnosti a nonsensu a divadlo se jeví jako ideální médium pro jejich reflektování. V rámci dílny se pokusíme nahlížet na svět optikou záměrné absurdity a nadsázky, budeme hledat bizarní v obyčejném a obyčejné v bizarnosti. Na základě vybraných textů si ukážeme, jakými způsoby lze také přistupovat k absurditě v jevištním tvaru. Projdeme inscenačním procesem objevování nekonvenčních narativních postupů od dramaturgické práce, režijního uchopení, až po herecké autorské ztvárnění. Ukážeme si, jak komunikovat prostřednictvím nonsensu a jak jím pojmenovávat skutečnost kolem sebe. Při tvorbě divadelního tvaru budeme využívat především svoji vlastní svobodu v myšlení a otevírat fantazii novým podnětům. Dílna není zaměřena pouze na režiséry, nebo pouze na herce. Je určena všem s otevřenou tvůrčí myslí. Smysl pro nesmysl vítán.

Požadavek lektora na účastníky: Seznamte se s následujícími hrami. Z uvedeného vybereme text, kterým se budeme zabývat. (Texty na požádání zašleme.)

  • Harold Pinter – Pokoj
  • Harold Pinter – Nádraží Viktoria, Noc (skeče)
  • Peter Handke – Spílání publiku
  • Saara Turunen – Pokoj Medúzy (Obrazy moci)

Lektor: ADAM DOLEŽAL (režisér)
Absolvoval katedru činoherní režie na Divadelní fakultě JAMU – v magisterském i doktorském stupni. Působí jako režisér na volné noze v divadlech napříč Českou republikou (BURANTEATR v Brně, Západočeské divadlo v Chebu, Divadlo Šumperk, Městské divadlo Kladno, Divadlo A. Dvořáka Příbram, Východočeské divadlo Pardubice, Městské divadlo Mladá Boleslav a jiné). Občas pro radost překládá divadelní hry z anglického jazyka.


Třída H – NONVERBÁLNO
Při přihlášce do třídy mají přednost účastníci cyklického kurzu – projektu Nonverbálno – počítáme však s doplněním dalšími zájemci (kteří se případně mohou k práci projektu do budoucna připojit).
Účastníci by se měli na dílně seznámit se základy klasické i moderní pantomimy, improvizace a akrobacie (technika pádů). Čeká je náročný fyzický trénink, ale i příjemná relaxace a masáže. Další oblastí, kterou se budeme v tomto týdnu zabývat, je obecný jevištní a scénický pohyb, improvizace a etudování na zadaná témata a s jejich pomocí tvoření vlastních neverbálních příběhů. Může se přihlásit každý, kdo má rád pohyb a chce si ověřit, jaké možnosti tento prostředek na jevišti skýtá. Potřebujete vhodný oděv a dostatek energie (to ale u všech tříd). Dále s sebou přivezte několik svých oblíbených hudebních nahrávek. Vada řeči není na závadu.
Účastníci celoročního kurzu – Nonverbálno (Seminář nonverbálního divadla) mohou využít akreditaci MŠMT, která nám byla udělena pod č.j.: MSMT – 1099/2020-2-110.

Lektor: MICHAL HECHT (mim, režisér a pedagog)
Studoval pantomimu u Zoji Mikotové a akrobacii u Evy Bosákové. Od roku 1988 jezdí po světě se svými sólo programy a vyučuje pohyb. Sedm let strávil ve Finsku jako pedagog na NÄTY (finská obdoba DAMU) v Tampere. Hraje v divadle Image v Praze, mimo jiné natáčí grotesky či jiné skeče pro různé televizní projekty.

Třída K – KABARET
Předpokládáme, že již v srpnu nebudou platit žádná zásadní omezení a že se třída se slovenským lektorem uskuteční.
Základným priestorom nášho kabaretu bude letisko a hlavnou situáciou bude meškanie letov a čo to všetko spôsobí v reťazci ľudských osudov. Ľudia čakajú na svoje omeškané lety a zdá sa im, že to bude trvať večnosť. Stále v živote na niečo čakali – na akúsi veľkú príležitosť a teraz ešte aj na svoje lietadlo. Čakajú tam rôzne indivíduá – možno aj Tri sestry, ktoré sa už-už dostali do Moskvy; čaká tam Hamlet nevediac sa rozhodnúť, či zostať alebo opustiť hrad Elsinor. Dokonca tam čaká aj Leonardo da Vinci a popri dlhom čakaní si naskicuje na papier akýsi prapodivný lietajúci stroj. Na lavičke leží unavený Paul Cézanne čakajúci na svoj nápad, ako vlastne dokonale namaľovať Mont Sainte – Victoire. V kúte zadumaný sedí na svojom kufri Ludwig van Beethoven čakajúci na inšpiráciu pre svoju nedokončenú symfóniu. Dokonca v letiskovom bare vidno dve postavy za stolom s novinami pred sebou, ako si nenápadne popíjajú kávičku – je to Estragon s Vladimírom a čakajú na Godota. Pod digitálnou tabulou, na ktorej sú napísané všetky Departures a Arrivals, stojí akási cholerická postava – je to Eugen Onegin a rovnako sa nevie rozhodnúť, či zostať a ísť na súboj s Lenským alebo zmeniť celý svoj život a odísť do cudziny. Vonku na terase sa rozpráva s anjelom o nekonečne anglický básnik William Blake… S malou príručnou batožinou je tu aj Dante Alighieri, ktorý rozmýšľa, či sa má vrátiť do svojej milovanej Florencie…našťastie meškanie odletu narastá, takže má ešte dlhý čas na rozhodnutie.
Samozrejme, do nášho priestoru – check-ingu – sa môžu dostať rôzne postavy. Každý frekventant workshopu si môže nájsť svojho hrdinu, či už z literatúry, vedy alebo rôznych oblastí spoločenského života. Tieto rôzne osobnosti treba si dobre ešte dopredu doma preštudovať, aby sme už pri našej konkrétnej produkcii vedeli odhadnúť, ako sa budú správať v rôznych situáciách na javisku a reagovať na ostatných. Téma je teda – čakanie.

Lektor: KAMIL ŽIŠKA (slovenský režisér, dramaturg, hudební skladatel, herec a dramatik)
Absolvoval divadelní režii a dramaturgii na VŠMU v Bratislavě. V roce 1996 založil s Jakubem Nvotou Túlavé divadlo. Jako režisér, dramaturg, skladatel, textař nebo autor spolupracoval s mnohými slovenskými divadly (např. Štúdio L+S, Divadlo Ludus, alternatívne divadlo ElleDanse, Martinské divadlo, SND a další).


KURZOVNÉ:
2 700 Kč
(kurzovné, ubytování v domově mládeže v postelích a s určitou mírou soukromí – 3–4 osoby na pokoji) – doprava a strava za vlastní.
1 000 Kč (kurzovné, bez ubytování – vhodné pro místní či ty, kteří mají v Šumperku možnost bydlet u známých) – doprava a strava za vlastní.

On-line přihláška: SMAD 2020 www.nipos.cz/smad-2020. Přihlášku vyplňte nejpozději do 20. července 2020. Doufáme, že do té doby se již vyjasní situace natolik, aby se mohli i slovenští účastníci zúčastnit akce bez testů a karantény.

INFORMACE: Alena Crhová, tel.: 221 507 968, 604 569 781, e-mail: crhova@nipos.cz, Karel Tomas: 221 507 932, 603 480 111, e-mail: tomas@nipos.cz.

Dílnu pořádají NIPOS-ARTAMA a Společnost Amatérské divadlo a svět, z. s., ve spolupráci s Divadlem Šumperk, Střední zdravotnickou školou a MÚ v Šumperku. Projekt se uskuteční s finanční podporou Ministerstva kultury a města Šumperk.

Pomozte nám zlepšit náš web povolením cookies.