Odborný útvar NIPOS

Neprofesionální umělecké aktivity dospělých
a estetické aktivity dětí a mládeže

Kontakt: NIPOS-ARTAMA • P.O.Box 12 • Fügnerovo nám. 5 • 120 21 Praha 2
telefon: 221 507 953-4 • e-mail: artama@nipos-mk.cz

English summaryAbout NIPOS


Zpět na úvodní stránku

Středoškolské a mladé divadlo

Kontakt: Mgr. Jakub Hulák • tel.: 221 507 969 • mob.: 778 702 490 • e-mail: hulak@nipos-mk.cz
ARTAMA >> Divadelní obory >> Středoškolské a mladé divadlo >> Přehlídky a festivaly >> Mladá scéna

Mladá scéna 2019 – nabídka seminářů

MLADÁ SCÉNA 2019
17. celostátní přehlídka studentských divadelních souborů
21.–25. června, Ústí nad Orlicí

Z pověření a za finančního přispění Ministerstva kultury pořádá NIPOS-ARTAMA ve spolupráci s Malou scénou Ústí nad Orlicí. Přehlídka probíhá za finančního přispění Pardubického kraje a města Ústí nad Orlicí.

Základní přehlídkový program doplňuje sedm seminářů pro studenty. Práce v seminářích bude zahájena v pátek 21. června odpoledne, v dalších dnech budou semináře probíhat dopoledne od 9 do 12 hodin a skončí v pondělí 24. června. Přihlásit se do zvoleného semináře můžete pomocí on-line přihlášky na adrese www.nipos-mk.cz/?p=36101, případně Jakubu Hulákovi e-mailem na adresu hulak@nipos.cz, nejpozději do 21. května 2019.
Cena za seminář: 600 Kč (platí se na místě). Utajené téma přehlídky je dokonalý dialog.

NABÍDKA SEMINÁŘŮ:

ZÁKLADY T VŮRČÍHO PSANÍ
V této dílně si zkusíte různé způsoby a přístupy k psaní literárních textů. Zaměříme se na prózu, ale i poezii. Vyzkoušíte si povídku, pohádku, báseň ve vázaném i ve volném verši a třeba i hádanku. Samozřejmě může dojít také na vaše šuplíkové texty různého druhu.
Lektor: RADEK MALÝ je spisovatel, překladatel a vysokoškolský učitel. Je autorem několika sbírek poezie a knížek pro děti, rovněž rozhlasových her, učebnic a odborných publikací. Za svou tvorbu získal např. Cenu Jiřího Ortena či dvakrát Magnesii Literu.

DOKUMENTÁRNÍ DIVADLO
Fakta v uměleckém kabátě nebo jablko v županu? Divadelní náměty jsou na dosah. A divadlo může být jako hledáček dalekohledu. Během semináře si studenti přičichnou k tvůrčím postupům a metodám používaným při tvorbě dokumentárního divadla a prakticky si je vyzkoušejí.
Lektoři: LINDA A MATHIAS STRAUBOVI založili divadelní skupinu Spielraum Kollektiv, která se zabývá především dokumentárním divadlem a jeho současnými podobami. V minulých letech byli v rezidenci v pražských divadlech Alfred ve dvoře a Archa. Dlouhodobě se věnují také divadelně-pedagogické činnosti, zejména jako vedoucí česko-německých divadelních projektů pro mládež kulturní sítě Čojč. www.spielraum-kollektiv.eu

FOTOGRAFICKÝ SEMINÁŘ
Je možné přenést divadelní zážitek prostřednictvím statického obrazu? A bude tento obraz potom spíše dokumentem nebo zcela svébytným uměním? Tyto otázky budeme zkoumat v dílně divadelní fotografie, která účastníkům nabídne příležitost seznámit se s tímto podivuhodným fenoménem třemi způsoby: kromě teoretického a praktického (fotografování festivalových představení) také zcela experimentálně. Nalezneme skryté souvislosti mezi fotografií a divadlem, mezi realitou a fikcí, mezi před a po. Účastníci potřebují minimálně poloprofesionální fotoaparát.
Lektor: OSKAR HELCEL studuje FAMU na katedře fotografie a zároveň se dlouhodobě věnuje divadlu. Nezbylo mu tak nic jiného, než tyto dvě disciplíny spojit.

TARZANI
Začneme základy šplhání na šály a lano. Vyzkoušíme netradiční zavěšení jako hamaka, na diagonálu a přelézání z lana na lano. Šály a lana budeme zaplétat do sebe a vytvářet různé prolézačky a otestujeme některé fyzikální zákony v praxi. Každý bude mít prostor hledat svou formu pohybu ve vzduchu, která mu bude silově a technicky nejbližší. Zároveň se zaměříme na spolupráci, vzájemnou pomoc a obezřetnost vůči ostatním, kteří zrovna šplhají v blízkosti. Cílem je hledat fyzický dialog mezi tělem a nářadím, ale i mezi jednotlivci.
Lektorka: ELIŠKA BRTNICKÁ vystudovala obor Nonverbální divadlo na HAMU. Věnuje se tvorbě autorských inscenací současného cirkusu a zaměřuje se hlavně na choreografii vzdušné akrobacie. V posledních letech se orientuje na site-specific a vizuální divadlo. Její nejznámější inscenace se jmenuje Enola.

DIALOG S UTAJENÝM PARTNEREM
Zvu vás na setkání s disciplínou Dialogické jednání, kterou její autor – prof. Ivan Vyskočil – zkoumá od roku 1968. Představte si, že na „place“ nejste sami, že tam s vámi ještě může být někdo druhý, kdo vám bude prvním divákem, partnerem ve hře, režisérem nebo dramaturgem… jak je libo. A ten někdo že se skrývá ve vás! Zvu vás na experimentování se zdravou a hravou schizofrenií. Dialogické jednání nabízí čas, prostor a vstřícnou pozornost každému, kdo si chce objevovat a zkoušet, jaké to je, když to „s člověkem a v člověku hraje“. Může být a bývá cestou sebepoznávání a sebepřijetí, vytvářením psychosomatické kondice pro tvořivou komunikaci, poznáním a studiem principů dramatické hry a hráčství.
Lektorka: HANA MALANÍKOVÁ si s dialogickým jednáním začala v roce 2000, kdy nastoupila svá studia u Ivana Vyskočila na katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU. Tady absolvovala magisterský i doktorský program a teď tu působí jako pedagog autorského herectví. Dialogickému jednání asistuje asi od roku 2004. Věnuje se autorskému divadlu (divadlo Boršč), improvizaci a klaunování (pracuje pro o.p.s. Zdravotní klaun).

ZVUKONSTRUKCE A HUDBAMATURGIE
aneb Zvuk a hudba jako organická složka divadelní hry. Seminář o funkci a významu zvukové složky v divadelním časoprostoru. Úkolem je odhalit různé způsoby využití zvuku a hudby v synergii s dramaturgií, scénografií, herectvím, ale i navzdory jim. Co když zvuk je to jediné, co nám z divadla zbude? Co když sluch je to jediné, čím obecenstvo vnímá? Cílem semináře je otevřít oči neobvyklým situacím, uši novým možnostem a představivost imaginativní práci se zvukem v rámci pevně vymezeného prostoru.
Lektor: MATOUŠ HEKELA (aka Mašout) je sound designer a skladatel nejen scénické hudby (pracoval se skupinami Tantehorse, Spitfire Company, Tichá Opera nebo Sixhouses). Zvukové stránce představení se většinou věnuje komplexně: od počátečního konceptu přes kompozici až po odbavování zvuku během představení.

HERECKÝ SEMINÁŘ
Proč hrajeme divadlo? V čem se liší hraní na jevišti od hraní v běžném životě? Co jako herec potřebuji, abych porozuměl své postavě a situaci, abych vnímal ostatní a zároveň nezapomněl sám na sebe, abych dokázal popustit uzdu fantazii, abych měl při tom všem ještě z hraní radost? Herectví je křehká disciplína, která vyžaduje pokoru a zároveň špetku drzosti, vnitřní klid a zároveň dost energie, umírnění a bezhlavost. Jak najít tu správnou míru? Společně budeme hledat, co právě my potřebujeme k tomu, abychom se při zkoušení i při představení na jevišti cítili „jako ryba ve vodě“.
Lektorka: MICHAELA VÁŇOVÁ vystudovala herectví na Pražské konzervatoři a právě dokončuje studium dramatické výchovy na DAMU. Věnuje se propojování divadla a pedagogiky. Působí jako herečka (Geisslers Hofcomoedianten, Divadlo Minor, Studio DVA), divadelní lektorka a režisérka vzdělávacích inscenací. V posledních letech jezdívá pracovat na nových inscenacích a vést divadelní workshopy také do zahraničí (USA, Island, Švýcarsko, Ukrajina, Velká Británie).

SCÉNOGRAFICKÝ SEMINÁŘ
Lektorka: JITKA POSPÍŠILOVÁ. Narozena v roce 1987 ve Šternberku. Věnuje se divadelní a filmové scénografii a kostýmní tvorbě, se zaměřením na zkoumání divadelního prostoru a možností jeho využití v alternativní formě, divadlu v nedivadelních prostorech na hranici site specific. Mezi její zájmy patří divadlo specifických skupin, objektové divadlo. V kostýmové praxi se specializuje především na tvorbu masky, pokrývek hlavy, netradičního kostýmu zaměřený na experiment s materiály. V současné době je studentkou Ph.D. programu na pražské DAMU, obor Alternativní a loutková tvorba a její teorie. Za ústřední téma svého výzkumu si zvolila Extrémní kostým. Zaměřuje se na problematiku a úlohu netradičního kostýmu v kontextu divadelní tvorby performance.

Vloženo 22. 04. 2019 v 21:58 do kategorie Mladá scéna, Semináře.

Zhlédnuto 212 krát, z toho dnes 1 krát.

 
Informace o ochraně osobních údajů na webu NIPOS